TYRANNICAL MEGALOMANIAC

NUCLEAR BIRD (2021)
NUCLEAR BIRD - TYRANNICAL MEGALOMANIAC

Multi-instrumentalist Mark Murdock was niet alleen een grote fan van toetsenist Vincent Crane, maar hij hield ook van de muziek van Atomic Rooster (AR) en zijn tijdgenoten in het progressieve rockgenre. Om zowel een stukje geschiedenis van AR te vertellen en tevens de geest van de muziek van die band over het voetlicht te krijgen, schreef Murdock heel bewust muziek in de stijl van die band. De titeltrack is ontleend aan de Vincent Cranes bijnaam: Tyrannical Megalomaniac. Op Murdocks uitnodiging aan voormalige leden van AR om medewerking te verlenen, reageerde door omstandigheden alleen voormalig AR-drummer Ric Parnell. Behalve Parnells drummen op vier van de negen tracks, leverde hij tevens verhalen aan waarop een deel van de teksten is gebaseerd. Murdock zelf speelt orgel, bas en drumt op enkele nummers. Hij wordt bijgestaan door gitarist Ken Hall en zanger Tim Pepper. Het gitaarspel steekt de muziek in een heerlijk modern jasje, maar de stem van Pepper klinkt weliswaar prettig, maar naar mijn smaak te mat en te vlak. Het orgelspel is heel duidelijk geënt op dat van Crane maar Murdock kan Cranes virtuositeit niet evenaren. Wel is het verstandig dat het orgelgeluid niet overheersend in de mix is terechtgekomen. De composities zijn echter absoluut aansprekend, zeker voor iemand die de muziek uit die periode altijd heeft kunnen waarderen. Ik vind het aardige van dit schijfje dat de aanleiding voor deze muziek volstrekt duidelijk is. Het feit dat Murdock erin is geslaagd muziek te schrijven in de stijl van AR en toch origineel te blijven, vind ik voor een ‘tribute band’ een heel vette plus. Gewoon jammer dat deze nostalgische trip al na veertig minuutjes voorbij is.