THE TIDES RETURN FOREVER (1994), heruitgave

ELOY (2011)
ELOY

Eloy leeft weer! En hoe! Eerst het album Visionary (2009) uit het niets, toen een documentaire en vervolgens een tweetal liveshows in eigen land, waaronder die van de Loreley. En niet te vergeten: de band is volgend jaar headliner op het laatste NearFest Festival. Tussen de bedrijven door heeft Frank Bornemann kans gezien The Tides Return Forever  (1994) te remasteren en opnieuw uit te brengen. Voor veel fans zal dat goed nieuws zijn, want het album was nog amper verkrijgbaar en dat gaat nu dus veranderen. De muziek wordt gekenmerkt door het bekende Eloy-geluid, compleet met het heerlijke basspel van grootmeester Klaus Peter Matziol. De klanken herinneren aan albums als Planets (1981) en Performance (1983). De eerste twee nummers zijn uptempo, maar Childhood Memories is qua stijl bijna ambient, zo mooi rustig. Het begint met tal van percussie-effecten om vervolgens met een fraai, melodieus refrein weer richting symfo te gaan. Een track als Generation Of Innocence komt vooral qua zang - twee- en soms zelfs driestemmig en met gebruik van de kopstem - in de buurt van de songs op Destination (1992). De titelsong is een gevoelig nummer dat knap wordt opgebouwd en naar een mooie climax werkt met zang van Jocelyn B. Smith. The Last In Line is een nummer met hitpotentie. Het heeft een lekker swingend ritme en een AOR-achtig refrein. Het geremasterde album wordt afgesloten met het bombastische Company Of Angels, een orkestrale track compleet met koor opgedragen aan Jeanne D'Arc. Als bonus - op het hoesje aangeduid met track 9, maar waar is dan track 8? - krijg je een remix van het titelnummer. Daarbij lijkt de zang opnieuw te zijn opgenomen, want die komt nu veel beter tot zijn recht.

The Tides Return Forever is een van de vele juweeltjes van deze Duitse formatie die weer terug van weggeweest lijkt te zijn. Ik ben zeer benieuwd naar de ingrijpende remasters van Ra (1988) en Destination en uiteraard ook naar de dvd die spoedig zou moeten volgen!