TALES FROM BEYOND

MOB RULES (2016)
MOB RULES - TALES FROM BEYOND

De Noord-Duitse formatie Mob Rules heeft er alweer ruim twintig jaar op zitten, maar gaat onverdroten voort met het produceren van uitstekende, melodieuze en orkestrale heavy metal. Tales From Beyond is het achtste studioalbum van dit zestal. Elf composities in het zo bekende genre dat het vooral in Duitsland zo goed doet. Avantasia, Royal Hunt, Freedom Call, At Vance en HammerFall zijn zo maar wat namen van bands die in dezelfde vijver vissen. Somerled is een nummer dat me sterk aan Mandrake van Edguy doet denken en daar word ik erg vrolijk van: wat een heerlijk, pakkend refrein! Fraaie, bombastische muziek met prachtig, zwaar aangezet toetsenwerk op de achtergrond. Ook het duet tussen synthesizer en gitaar in Healer mag er zijn. Mooie overgangen qua toonhoogte en zeer smeuïge refreintjes. Wat de lengte betreft houdt het met een minuut of zes wel op, behalve de bijna negen minuten durende, sterke openingstrack Dykemaster’s Tale. Naast een lekker opzwepend ritme zijn er ook gedragen en langzamere passages met knap uitgevoerde, meerstemmige koortjes. Klaus Dirks is een degelijke zanger die zich niet overschreeuwt. Hij herinnert aan een iets lager zingende en meer gepolijste versie van Tobias Sammet (Edguy, Avantasia). In tegenstelling tot veel echte powermetalbands, heeft Mob Rules oog voor het symfonische element in dit genre en her en der zijn zeker ook progressieve trekjes te horen. Geen hoofdprijs voor originaliteit, wel een dikke pluim voor elf prachtige, krachtige nummers waarmee deze routiniers een uitstekend album afleveren.