SYNTONIC WAVES VOL. 8

VARIOUS ARTISTS (2001)
VARIOUS ARTISTS - SYNTONIC WAVES VOL. 8

De verzamelaar Syntonic Waves, vol. 8 bevat nog niet eerder uitgebrachte tracks van dertien elektronische musici. Als eerste hoor je Klangwelt met aangename new agemuziek en wat overbodige stemmen van Houston Control tijdens de opening. De tweede nummer is van Michael Obermeier. Het bevat veel effecten, aparte geluiden en is wat minder toegankelijk. Het uptempo gedeelte klinkt wel heel aardig. De bijdrage van Jonson had een rustige track van Peru kunnen zijn. Nummer vier van Wild Element bouwt aardig op met originele geluiden en een mooie melodie. Vervolgens hoor je Gunnar Spardel met een uptempo, maar weinig origineel nummer met irritante toevoegingen van computerstemmen. De Italiaan Gianfranco Grilli komt met een lang en atmosferisch intro, vervolgens geluiden van de branding en andere natuurgeluiden, maar weinig melodie. Bij Eric Seiffert hoor je ook weer zo'n irritante commandostem en verder voornamelijk achtergrondakkoorden met wat effecten. Deep Tune komt met een lekker ritme en een diversiteit aan geluiden, maar de verwachte opbouw naar een climax blijft uit. Palantir gebruikt kinderstemmetjes, stromend water en tal van andere effecten en pas na drie minuten worden de achtergrondtapijtjes verrijkt met een fluitsample en bastonen. Carola Kern levert een track met monotone drietonen en kerkgeluiden op de achtergrond en wat effecten. Ook bepaald niet boeiend. De elfde track is van Lambert Ringlage, de man achter het Spheric Music Label. Hij komt met een majestueuze opening en fraai gebruik van sequencers in de oude stijl van Tangerine Dream (TD). Dit nummer had bijvoorbeeld ook van Tangram (1980) van TD afkomstig kunnen zijn. Vervolgens hoor je een landgenoot onder het pseudoniem Faralley met een nummer zonder kop of staart en invloeden van Optical Image. Tot slot een wellicht niet bijster originele, maar wel een mooie track van Foreign Spaces, een relatief bekende naam met een TD-achtergrond. Ik ben benieuwd naar de nieuwe cd van deze groep.