SYMPHONIC CONCERT NO 1

GÜNTER WERNO’S ANIMA ONE (2023)
GÜNTER WERNO’S ANIMA ONE - Symphonic Concert No 1

In januari 2019 voerde de Duitse progmetalband Vanden Plas het stuk Concerto For Group And Orchestra van Jon Lord (ex-Deep Purple) uit en daarna werd toetsenman Günter Werno gevraagd of hij in staat zou zijn om zelf een dergelijk concert te schrijven. Van het een kwam het ander en Werno’s droom werd werkelijkheid toen zijn uit drie delen bestaande compositie live met orkest werd uitgevoerd in mei 2022. Werno speelt piano, orgel en synthesizers en zijn bandmaatjes Andreas (drums) en Stephan Lill (gitaar) alsmede Torsten Reichert (basgitaar) zijn nadrukkelijk van de partij. Zanger Andy Kuntz heeft een bescheiden rol in het derde deel, evenals gastvocaliste Astrid Vossberg. De vloeiende symfonische muziek van het orkest wordt stelselmatig verrijkt met bijdragen van de band die in tegenstelling tot het stuk van Lord vrijwel steeds geïntegreerd worden in de symfonische muziek, uitgevoerd door het Kaiserslautern Pfalzharmonie Orkest. Symphonic Concert No. 1 bestaat uit drie delen, zogeheten movements: Animabilis, Animosus en Animato met daarbij nog een korte toegift. Het samenspel van orkest en band klinkt zeer harmonieus al zijn sommige stukjes uit het tweede deel wat macaber van sfeer. Hoewel Werno en Lill diverse heerlijke solo’s spelen is het geheel toch meer een symfonie dan een klavierconcert geworden. Geluidstechnisch klinkt het allemaal fantastisch en is alles uitstekend afgesteld. Werno is als toetsenist bij Vanden Plas al zeer gewaardeerd, maar hiermee toont de man aan ook compositorisch het een en ander in zijn mars te hebben. Het moet voor de bezoekers een prachtige avond geweest zijn en getuige de ovatie na afloop waren zij net als ik onder de indruk van de hoge kwaliteit van hetgeen op het podium ten gehore werd gebracht: missie geslaagd!