STORIES FROM ELSEWHERE

SHEEHAN, RHIAN (2013)
RHIAN SHEEHAN

Stories From Elsewhere bevat melancholieke, elektronische muziek (EM) die soms tegen ambient aan schurkt, maar wel erg mooi is! Rhian Sheehans vorige album Seven Tales Of The North Wind (2011) vond ik al verrassend goed, maar deze twaalf composities overtreffen die van het voorgaande album. Hij schreef er zelf elf en de twaalfde samen met Raashi Malik en Jeff Boyle. Via Immram en Module kwam ik op het spoor van deze eigenzinnige muzikant uit Nieuw-Zeeland die een unieke mix maakt van elektronische muziek, strijkers en natuurklanken. Zwoele, melodieuze muziek met soms wat ritme, ongelooflijk sfeervolle klanktapijten en volstrekt originele geluiden als sequences, percussie of effecten. De korte songs hebben als voordeel dat er ook meestal een echte kop en staart aan zit, terwijl het gevaar voor verveling nihil is. Sheehan heeft diverse gasten gevraagd, zoals nauwelijks hoorbare zangstemmen, gitaar, drums, piano en bas en hij speelt zelf naast toetsen ook gitaar, ukelele, bas en percussie. De smaakvolle arrangementen voor de strijkers maakte hij samen met Ryan Youens. Je hoort echter overwegend toetsen en elektronisch klinkende effecten en geluiden. Op www.rhiansheehan.com en rhiansheehan.bandcamp.com zijn geluidsfragmenten te beluisteren en kun je zijn albums tegen een geringe vergoeding downloaden. Zijn laatste albums zijn hier ook als digipack te bestellen. Stories From Elsewhere is zeer interessante kost voor liefhebbers van EM, want dit is klasse en kwaliteit uit een andere wereld!