STOLEN THOUGHTS

RETROSPECTIVE (2008)
RETROSPECTIVE - STOLEN THOUGHTS

Polen is een land in ontwikkeling en zelfs op het gebied van de stevige progressieve rockmuziek is dat herkenbaar. Na de ep Spectrum Of The Green Morning (2007) is Stolen Thoughts het officiële debuutalbum van het vijfmanschap Retrospective, waarvoor de basis werd gelegd in 2005. Maciej Klimek (gitaar) en Robert Kusik (drums) noemen zelf Dream Theater, King Crimson, Pink Floyd en Riverside als belangrijkste inspiratiebronnen en afgezien van King Crimson kan ik me daarin wel vinden. Kenmerken van Dream Theater zijn verwerkt in Riverside-achtige composities met een psychedelische draai. De openingstrack is bijzonder Pink Floydachtig, waarbij de slidegitaar en de piano opvallen. De wat schreeuwerige uithalen van zanger Jakub Roszak passen mijns inziens niet in dit gevoelige stuk. Een prachtig, rustig stukje is Stupid Joke waarbij men de rustige kant van Riverside benadert. Het wat steviger Sitting In The Red Train bevat weer wat invloeden van Dream Theater. In het melancholieke Yesterday’s Dream - kennelijk de werktitel van het album - zijn zelfs invloeden van de vroege Simple Minds verweven; het opvoeren van het tempo en het gitaarwerk is hierin uitstekend. Het overwegend door piano gedomineerde Memories is een prachtig gevoelig werkje. In It’s Time To Grow Up zijn er weer heel herkenbare invloeden van Riverside, terwijl het psychedelische aspect hoogtij viert in Noone. Aan het eind van dit ruim een kwartier durende puike stuk muziek volgt Asleep, waarin vooral het laatste instrumentale stukje lekker wegkabbelt. Het album heeft een prettige sfeer en wat mij betreft is het enige minpunt de zang. In de rustige passages zingt Roszak best aardig en soms zelfs mooi en gevoelig, maar in de wat heftigere stukken klinkt hij te geforceerd en gewoon minder. Jammer!

Zoals zoveel muziek die lijkt op de muziek van andere bands is ook Retrospective niet bijster origineel, maar het is wel een band om in de gaten te houden, zeker als men de zang verbetert!