A SONG FOR ALL SEASONS (1978), heruitgave

RENAISSANCE (2019)
RENAISSANCE - A SONG FOR ALL SEASONS

Wat is Esoteric Recordings toch een leuk label, want A Song For All Seasons (1978), een van de beste albums van het ondergewaardeerde Renaissance, zag in maart 2019 het daglicht met een opgepoetste kwaliteit en een aanzienlijke hoeveelheid extra’s. Bijna een uur onuitgebracht materiaal is toegevoegd in dit 3-cd pakketje, naast muziek die al eerder werd uitgebracht als Dreams & Omens. Annie Haslam, de zangeres met het enorme bereik, en Michael Dunford, de weergaloze componist, zouden pas later bewijzen dat zij de kern van de band vormden. Daarmee mogen de rollen van drummer Terry Sullivan, van de virtuoze toetsenist John Tout en vooral van bassist-zanger Jon Camp niet worden vergeten, want de muziek die in deze bezetting is opgenomen, spreekt nog steeds tot de verbeelding. Alle elementen die progressieve muziek zo uitzonderlijk maken zijn aanwezig: melodie, klassieke oriëntatie, uitstekende orkestraties en dito pianospel en tijdloze, complexe maar toch toegankelijke composities met als absolute bonus de voortreffelijke zang. Camp is een bassist die Chris Squire (Yes) duidelijk tot zijn belangrijkste inspiratiebron rekent en toetsenist Tout speelde zoals maar weinige vandaag de dag dat nog kunnen ondanks de sterk verbeterde technische mogelijkheden. Het volledige concert van 4 december 1978 in Philadelphia is een puike toevoeging en tevens het bewijs hoe goed deze band live presteerde. Northern Lights, de bekendste track, was destijds een hit. A Song For All Seasons is in één woord schitterend!