SILESIAN NIGHT 11.11.11

LOVE DE VICE (2012)
LOVE DE VICE - SILESIAN NIGHT 11.11.11

Het decor is het inmiddels bekende Slaski Theater in Katowice, de uitvoerenden zijn de vijf leden van de band Love De Vice uit Warschau en twee gastmuzikanten op respectievelijk cello en dilruba, een instrument tussen sarangi en sitar. In een allesbehalve uitverkocht huis spelen de heren muziek die naast een mix van rock, blues en symfo ook invloeden uit de psychedelische muziek bevat. De Engelstalige zang van Pawel Granecki op Silesian Night 11.11.11 is goed te pruimen en de arrangementen geven de muziek extra 'schwung'. Behalve werk van het album Numaterial  (2010) spelen de heren onder meer When A Blind Man Cries, een cover van Deep Purple. Verder hoor en zie je maar liefst zes nummers van een album dat nog in de maak is en dat is vrij uniek. Over het geheel genomen is de muziek vrij gezapig en kun je er lekker bij wegzakken. Het camerawerk van dit ongeveer 75 minuten durende concert is aardig en gevarieerd. De schermen achter de band zijn fraai, maar komen door de gebruikte technieken slechts weinig aan bod. Verder bevat de dvd een interview met twee leden van de band, een biografie en nog wat meer van dat soort weinig schokkende zaken. Het geluid en de kwaliteit van de muziek zijn op zich uitstekend, maar bepaald niet vernieuwend. Love De Vice is evenals Riverside niet echt fotogeniek en behoorlijk statisch op het podium. Toch is deze dvd een bevestiging van het feit dat Polen veel goede muzikanten voortbrengt en dat er wellicht nog veel meer te ontdekken is. Dit is in elk geval een heel aardige band.