THE SCARECROW, + ep’s Lost In Space, parts 1 & 2

AVANTASIA (2008)
AVANTASIA - THE SCARECROW (+ EP’S LOST IN SPACE PARTS 1 & 2)

Na een stilte van vijf jaar is Tobias Sammet, de frontman van de Duitse metalformatie Edguy, terug met een vervolg op de in 2001 en 2002 uitgebrachte metalopera’s van Avantasia. Deze albums bevatten melodieuze metal met een symfonisch tintje, daar waar Edguy naar onversneden heavy metal neigt. Op The Scarecrow staan elf tracks, die samen goed zijn voor ruim een uur muziek van Sammet. Evenals bij de vorige albums huurde hij diverse gastzangers en muzikanten in. Amanda Somerville (Aina), Michael Kiske, Jorn Lande, Alice Cooper, in het nummer The Toy Master, Roy Khan (Kamelot), in het openingsnummer Twisted Mind, Bob Catley (Magnum), Oliver Hartmann en Rudolf Schenker (Scorpions) werkten mee om Sammets compositorische kwaliteiten luister bij te zeten. Met name de keur aan zangers maakt dit album bovengemiddeld interessant, want Sammets stem gaat vaak de hoogte in en klinkt niet altijd even overtuigend. De musici die de basis hebben gelegd zijn Eric Singer (Kiss, drums), Tobias Sammet (bas) en Sascha Paeth (ex-Heaven’s Gate, gitaar). Muzikaal gezien draagt het album nadrukkelijk een Edguy-signatuur, want vele melodietjes en refreinen vertonen wat gelijkenissen met reeds bestaande nummers van deze band. De ondersteunende orkestraties, de toetsen en de mooie symfonische intro’s zijn echter talrijker aanwezig en de cd kent diverse rustpunten, zoals de prachtige ballad Cry Just A Little met Bob Catley. Technisch, productioneel en voor wat betreft de arrangementen zit het album voortreffelijk in elkaar. Hoogtepunt in dit metalgeweld, is de ruim elf minuten durende titeltrack met een hoofdrol voor sterzanger Jorn Lande met een zeer prettig symfonisch intermezzo. Naast de reguliere cd is er ook een gelimiteerde oplage van Lost In Space, parts I & IIeen cd/dvd en voordat het album werd uitgebracht, waren er al twee ep’s verkrijgbaar met materiaal dat niet op The Scaregrow is terug te vinden, aangevuld met clips en een fotogalerij. Op part I zijn de hitsingles Lost In Space en Another Angel Down aangevuld met Lay All Your Love Down, een Abba-cover (!) in een heel aardig arrangement. De vierde track is een heerlijk AOR-nummer dat uitstekend is toegesneden op de stem van Bob Catley; het wordt gevolgd door een kort klassiek getint strijkje. De laatste track is een Rainbowachtig nummer met de zang deels verzorgd door Eric Singer en een prima bijdrage van Miro Rodenberg op orgel. Part II bevat dezelfde single aangevuld met een live-uitvoering in de studio, verder een ‘studioreport’ en nog vier non-album tracks met vocale bijdragen van Lande en Kiske. Promised Land en Scary Eyes zijn uptempo Edguyachtige nummers, verder een cover van Dancing With Tears In My Eyes van Ultravox en de pakkende ballad In My Defence. Naast Sascha Paeth hoor je gitaarpartijen gespeeld door Henjo Richter (Gamma Ray).