SAMPLES OF GENETIC WISDOM, CAPTURED TO SURVIVE

DAY SIX (2012)
DAY SIX – SAMPLES OF GENETIC WISDOM, CAPTURED TO SURVIVE

Robbie van Stiphout (zang, gitaar), Dolf van Heugten (toetsen), Daan Liebregts (drums) en nieuwkomer Eric Smits (drums), die samen Day Six vormen, vieren hun tienjarig bestaan met een retrospectieve compilatie van hun vorige twee albums en met muziek uit de tijd dat de toenmalige bezetting nog als Peanuts door het leven ging. Het album is ook de afsluiting van een periode, want mede-oprichter Van Heugten heeft begin dit jaar zijn vertrek bij de band aangekondigd. Daarmee sloot hij tevens de muzikale samenwerking met Van Stiphout af, die ruim achttien jaar duurde. Het strak klinkende Samples Of Genetic Wisdom, Captured To Survive, dat wordt uitgebracht als dubbel-lp met cd begint met drie tracks van The Grand Design (2010). Hierop zijn de gelijkenissen met Dream Theater, Vanden Plas, en Threshold opvallend. Vervolgens drie tracks van het eerste 'echte' album Eternal Digity (2003). Compositorisch en productie-technisch zijn deze nummers toch net even minder spectaculair dan de eerste drie, maar ze neigen wel meer naar prog, omdat de gitaren minder zwaar zijn aangezet, terwijl de stijl vaker jazzier of fusionachtig is. In The Crypt zijn de kwaliteiten van Van Heugten overigens duidelijk hoorbaar en ook de toenmalige bezetting kan zich moeiteloos meten met al die andere progmetalbands van binnen en buiten Europa. De laatste twee tracks, die samen ruim achttien minuten duren, zijn zeker niet de minste en zijn stijltechnisch verwant met de betere tracks van Day Six. Zeker het zwaar georkestreerde slot van Into The Underworld mag er zijn. Voor liefhebbers die de band niet kennen, is deze compilatie een uitgelezen kans om een stukje puike vaderlandse progmetal in bezit te krijgen. Het is te hopen voor Van Stiphout en de zijnen dat een talentvolle toetsenist zich snel aandient. Misschien iets voor Joost van den Broek..?