ROUND SQUARE OF THE TRIANGLE

ART OF ILLUSION (2014)
ART OF ILLUSION - ROUND SQUARE OF THE TRIANGLE

Het kwartet Art Of Illusion bestaat uit virtuoze Poolse muzikanten die al sinds 2002 actief zijn om hun muziek op het debuutalbum Round Square Of The Triangle te krijgen. Wat kunnen we daarvan verwachten? Na een prachtige, symfonische intro wordt al ras duidelijk dat het hier om een gezelschap gaat dat in de progmetalhoek opereert. Diverse gasten zorgen voor wat variatie, want zodra gastzanger Marcin Walczak gaat zingen, wordt de muziek minder neurotisch en dus melodieuzer. Een fluitiste brengt een beetje folk in de overwegend snelle en stevige kost. Van de tien composities zijn er zeven instrumentaal en op een van die tracks is een voor mijn oren onaangenaam scheurende saxofoon aanwezig. Mede doordat toetsenist Paweł Łapuć vaak piano speelt, heeft de muziek eenzelfde jazzy inslag als bij Osada Vida, terwijl daarnaast de geest van Dream Theater overduidelijk rondwaart. De rustpunten zijn naar mijn smaak wat te gering in aantal en de op zich vernuftige tempowisselingen maken dat de muziek, die toch al veel noten per seconde bevat, niet blijft hangen. Het is vrijwel zeker dat de heren deze op hoog niveau gespeelde muziek ook live kunnen waarmaken, maar het is een album voor een vrij select publiek, vrees ik. Shattered Mirror en The Rite Of Fire zijn deels wat rustiger met krachtige, gedoseerde zang van Walczak. Hier, maar vooral in het mooie laatste nummer Disconnection, kun je de kwaliteiten van de heren goed op waarde schatten. Het leeuwendeel van deze ruim een uur durende cd is echter geënt op de fabuleuze techniek en niet op de melodie. Adembenemend knap, maar evenzo vermoeiend.