RISING SIGNS FROM THE SHADOWS

KNIGHT AREA (2014)
KNIGHT AREA - RISING SIGNS FROM THE SHADOWS

Enigszins onverwacht verscheen in oktober de mededeling op de website van Knight Area en op 20 november viel er zowaar een pakketje in de bus met een dubbel livealbum van deze vijfmansformatie uit het westen van het land. Het betreft opnamen van de tournee van 2009. De uitvoering is sober, maar doelmatig; geen dik boekwerkje of een special edition, maar gewoon een jewelcase. Rising Signs From The Shadows blijkt een aangename verrassing, want dit dubbelalbum is niet alleen uitstekend van kwaliteit, maar onderstreept nadrukkelijk het potentieel van de huidige bezetting. De eerste cd is een integrale uitvoering van het laatste album Realm Of Shadows, dat evenals de eerste twee albums goed was voor een 'vette krent' in iO Pages. Het Tony Banksachtige pianowerk van Gerben Klazinga is veelvuldig te horen, het geluid van de bas en Taurus-pedalen van Gijs Koopman in de stijl van Chris Squire (Yes) doen ook een flinke duit in de toch al rijkelijk gevulde zak en Mark Smit zingt overtuigend en hanteert daarnaast ook geregeld de keytar, terwijl gitarist Mark Vermeule vooral excelleert in melodieus en sfeervol spel. Ook live bewijst de band dat de ultieme synthese tussen Genesis en Yes verder gaat waar deze bands -helaas- hun eigen stijl verlieten. Op de tweede schijf staat een evenwichtige bloemlezing uit de eerste twee albums, die elk met drie tracks zijn vertegenwoordigd. Hierop horen we ook Nederlandstalige aankondigingen en bedankjes. Ondanks het feit dat het gezelschap tegenwoordig twee leden minder telt, klinken ook deze nummers bijzonder degelijk. De band weet uitstekend de sfeer van de studioalbums te benaderen. Zowel de subtiele als de gedragen bombastische passages komen uitzonderlijk goed uit de verf. Luister maar eens naar het majestueuze eind van cd2. Het mooist vind ik echter dat deze liveregistratie erg puur overkomt: ik kan eigenlijk geen overdubs ontdekken en de kleine foutjes die er hier en daar hoorbaar zijn, lijken bewust zo gelaten. Ook is er niet aan de zang gesleuteld, waardoor dit album voor mij persoonlijk een meerwaarde heeft.

De kwaliteit van de muziek en de keuze van de nummers maken Rising Signs From The Shadows een verplichte aanschaf voor de fans. Voor hen die dat nog niet zijn, is dit de ideale kennismaking met een van de beste, zo niet de beste, Nederlandse progressieve band en wat mij betreft ook ver daar buiten.