RETURN

LITTLE TRAGEDIES (2009)
LITTLE TRAGEDIES Return

Gennady Ilyin is de grote man achter de Russische band Little Tragedies en Return is het vierde studioalbum. Bij beluistering van deze gelukkig merendeels instrumentale muziek, lijkt een vergelijking met vooral Emerson, Lake & Palmer (ELP) op zijn plaats. De toetsengeluiden zijn vrijwel zeker digitaal, klinken wat blikkerig en soms wat kunstmatig zweverig, niet ‘klassiek’. Return bevat diverse fraaie passages, waarin de Slavische en Oost-Europese invloeden zich doen gelden, bijvoorbeeld in het begin van In The Deserted House. Synthesizers, orgel worden veel ingezet evenals de piano, zij het wat minder. De ‘zang’ van Ilyin en van bassist Oleg Babynin bestaat uit het zangerig vertolken van gedichten van Nicolai Gumilev in het Russisch, iets wat velen van ons waarschijnlijk wat minder zal aanspreken. In de elf stukken op dit ruim 78 minuten durende album zijn er behalve de invloeden van de van ELP bekende vrij kakofonische delen, ook veel bijzonder symfonische en melodieuze passages te horen. Die laatste zorgen ervoor dat Return toch een ruime voldoende haalt. Al heeft de gitaar een vrij bescheiden aandeel, toch maakt de aanwezigheid ervan de muziek completer, zoals in het rustige Neoromantic Fairytale of CanzonaDe composities zijn overduidelijk klassiek georiënteerd. Luister maar een naar het intro van The Clever Demon en naar On The Themes Of Grieg. De muziek is toch behoorlijk origineel en in het algemeen best aansprekend. Naast de invloed van ELP bespeur ik zo af en toe, zij het wat fragmentarisch, ook een vleugje van The Flower Kings.