RESONANCE

RUDESS, JORDAN (1999)
RUDESS, JORDAN - RESONANCE

In de uitgave van iO Pages 35 - of elders op deze website - staat mijn recensie van de cd Feeding The Wheel van Jordan Rudess, de huidige toetsenist van Dream Theater. In diezelfde recensie maakte ik melding van het bestaan van meer soloschijven van dit toetsenwonder. De cd Resonance is een van die producties. Volgens de informatie in het cd-boekje is de plaat in één avond opgenomen in Jordans eigen studio met als inspiratiebron zijn boezemvriend die op het punt stond een open hartoperatie te ondergaan. De kritische lezer kan nu twee dingen vaststellen: in de eerste plaats is Resonance een echte soloproductie en in de tweede plaats moge het het duidelijk zijn dat je geen superneurotisch keyboardgefiedel hoeft te verwachten. Het album bevat vijf nummers, samen goed voor ‘slechts’ veertig minuten muziek. Ondanks de korte opnametijd heb ik geen fouten kunnen ontdekken. Hoewel Rudess hier en daar wel een ander geluid dan de grand piano uit zijn magische keyboard tovert, is het pianogeluid toch overheersend. De muziek is weliswaar iets te druk om het new age te noemen, maar ze heeft wel de potentie om je heerlijk en vol bewondering te laten ontspannen. Als deze man in staat is dergelijke mooie melodieën uit zijn mouwen te schudden, wat staat ons dan nog meer te wachten? Jordan Rudess bewijst hiermee waarom hij tot de beste keyboardspelers ter wereld gerekend wordt. Wie Dream Theater de laatste jaren live heeft zien optreden, heeft zelf kunnen zien hoe deze virtuoos werkelijk elk denkbaar geluid moeiteloos uit zijn keyboard tevoorschijn haalt. Bovendien is hij in staat om met de linkerhand complexe partijen te spelen. Zelfs Rick Wakeman en Keith Emerson doen hem dat amper na! Wie dus een niet al te zweverige, maar virtuoze piano-cd wil opzetten in de stijl van Piano One en Two (Private Music) zal zich aan Resonance geen buil vallen. Het album is te bestellen via Rudess’ eigen website.