REMEMBER THE FUTURE, compilatie

NEKTAR (2023)
NEKTAR - REMEMBER THE FUTURE

In het kader van ‘hoe luxe en compleet kunnen heruitgaven zijn?’ brengt Esoteric Recordings het vierde album van de Britse band Nektar uit in een schitterend boxje, waarin maar liefst vier cd’s, een blu-ray, een boekwerkje en een poster te vinden zijn. Het viertal Roye Albrighton (zang, gitaar), Derek Moore (bas), Allan Freeman (toetsen) en Ron Howden (drums), bracht vooral beginjaren zeventig degelijke progrock en krautrock uit. Cd 1 is het originele conceptalbum uit 1974, geremasterd en wel, met als bonustrack een live uitvoering uit 1973 van Let It Grow. Op cd 2 staat een nieuwe stereoremix met twee singles als bonustracks. Op cd’s 3 en 4 staat een liveconcert van 24 januari 1974 in München. De geluidskwaliteit is acceptabel en vooral het eerste deel is – voor mij althans – zeer interessant, omdat er twee nummers van het album A Tab In The Ocean (1972) op staan. Dat was het tweede album van Nektar dat mij persoonlijk veel meer aanspreekt dan Remember The Future, het vierde album. Ik hoop dus stiekem dat van A Tab In The Ocean ook nog eens zo’n boxje zal verschijnen. In het tweede deel van de liveregistratie laat de zang van Albrighton wel wat te wensen over. Er staat een niet bijster indrukwekkende drumsolo op en er wordt wat meer geïmproviseerd, maar het is duidelijk wel een authentieke opname! De blu-ray bevat zowel de originele opnamen, de remaster ui 2023, de remix uit 2023 en een quadmix. Verder bestaat de inhoud van de video uit een promotiefilmpje uit 1973 en een aardige liveregistratie van Wings in The Old Grey Whistle Test, al lijkt dat meer op een video dan op een concertregistratie. Tot slot uit dezelfde zaal maar wat later in 1973 een prima live-uitvoering van Desolation Valley, compleet met de van Nektar toentertijd zo bekende fameuze lichtshow. Twee kanten van een lp met daarop Remember The Future deel 1 en 2 was in die tijd toch redelijk zeldzaam. Er staan wel degelijk erg mooie passages op alleen de stukjes waarop Albrighton zijn stem forceert vind ik minder geslaagd. De band die ooit in 1969 in Hamburg werd opgericht en ook veel in Duitsland optrad, krijgt met dit prachtige boxje de erkenning waar men gezien de indrukwekkende discografie zeker recht op heeft!