REINCARNATION

KENS DOJO (2010)
KENS DOJO - REINCARNATION

De Noorse gitarist Ken Ingwersen heeft al een lange muzikale loopbaan achter de rug. Hij begon op zijn tiende klassiek gitaar te spelen en raakte in de ban van de hardrock van Kiss, Deep Purple, Van Halen, enzovoort. Hij ontwikkelde zich tot multi-instrumentalist en inmiddels heeft hij al op veel producties meegespeeld, evenzoveel bands versleten en heeft hij zich in dit millennium ook zeer verdienstelijk gemaakt als producer van popmuziek. Wellicht vermeldenswaard is het feit dat Ingwersen de gitaarvirtuoos is in de begeleidingsband van Ken Hensley (ex-Uriah Heep). Op dit album gaat de Noor terug naar zijn wotrels. De elf composities, alle in het melodieuze rock- en metalgenre, zijn degelijk maar niet verrassend te noemen. De band bestaat uit de standaardbezetting van drums, bas, toetsen en gitaar. Ingwersen, ook bekend als Dojo, huurde een aantal bekende namen in voor de zang: Glenn Hughes, Nils K. Rue (Pagan's Mind) en Chesney Hawkes voor het swingende popnummer Reincarnation. Hughes en Rue presteren overigens onder de maat in respectievelijk I Surrender en Keeping The Flame Alive. Ook voor de instrumentatie zijn wat bekende namen van de partij zoals toetsenman Ken Hensley en drummer Truls Haugen (Circus Maximus). Het langzamere werk, met songs als Momentos A Solas en El Recreo, bestaat uit mooie instrumentale ballads. Overigens is ook Rain een zwoel en langzaam nummer, maar dan met zang. Op de laatste track strijden verschillende invloeden om voorrang: Lee Ritenours jazzrock in muzikaal rustig vaarwater, Dream Theater in de ruigere stukken en Joe Satriani in de rechttoe-rechtaan rock. Al met al een heel aardig album, maar het is nét niet progressief genoeg, nét geen 'gewone' AOR en nét even te wispelturig voor stevige rock. De verschillende zangers maken het groepsgeluid ook niet snel herkenbaar. Ken Ingwersen, een fan van de Gibson-gitaar, is zeker een begenadigd gitarist, maar zoals zo vaak zijn het toch de composities die het verschil maken tussen 'aardig' en 'voortreffelijk' en in dit geval blijft het voor mijn beleving bij 'aardig' steken.