REASON AND RHYME

MERLIN BIRD (2003)
MERLIN BIRD - REASON AND RHYME

Dankzij een gesprek dat ik had met toetsenman Sean Timms (Unitopia) kwam ik op het spoor van een nieuwe progact uit Australië, namelijk The Merlin Bird uit Melbourne. Eigenlijk bestaat The Merlin Bird op dit moment alleen uit Geoff Dawes (gitaar, zang, toetsen) en Daniel Moloney (drums, gitaar, toetsen). Vanuit een forse dosis humor benaderen de heren de media getuige hun website, maar muzikaal zijn ze uiterst serieus. Merlin Bird maakt op de ep Reason And Rhyme (2003) melodieuze symfo in de stijl van de oude Marillion met een vleugje Icehouse en Clannad. Beide heren wortelen duidelijk in de klassieke muziek, maar ook in de Engels/Keltische folk. Het folkloristische karakter wordt kracht bijgezet door het gebruik van samples van diverse blaasinstrumenten, zoals verschillende 'fluiten' maar ook een ‘klarinet’ en een ‘altviool’. De stem van Geoff Dawes klinkt bijzonder prettig en komt enigszins in de buurt van die van een ietwat hese Phil Oakey (Human League). Hij kan mijns inziens nog wel wat deskundige begeleiding gebruiken om aan overtuiging en vastheid te winnen. De aanwezige vrouwelijke zangstem van Beck Sian daarentegen is sprankelend en het is duidelijk dat deze dame niet voor het eerst zingt. Ze zingt de 'lead' in The Father Of StormsDe muziek is voorzien van heerlijke achtergrondtonen van allerhande toetsen, waardoor het merendeel erg melodieus klinkt met hier en daar een bescheiden gitaar ter ondersteuning. In de titeltrack is echter ook een snijdende gitaarsolo te horen. Track twee is een kort stukje op toetsen. Puccini Garden begint klassiek als een soort strijkkwartet, maar door het inbrengen van percussie, een synthbas en wat gitaar bevat de track op het eind toch meer invloed uit de volksmuziek, zoals we dat ook kennen van Jethro TullIn Beholder’s Eye, dat als een soort synthipopnummertje begint, ondersteunen later krachtige gitaarriffs de toetsen en worden de solo’s op de achtergrond begeleid door Beck Sian, neem ik aan. De melodielijnen lijken wat op die van een stevige Icehouse en de doedelzaksample zorgt opnieuw voor een relatie met folk. De baspartijen komen vooral uit de synthesizers, maar dat vind ik absoluut geen bezwaar.

The Merlin BIrd is bezig met het formeren van een liveband en zullen op het prestigieuze Loreley Festival hun opwachting maken. Op naar het debuutalbum want deze ep die via de site te bestellen is, smaakt naar meer!