REAPPEARANCE

REAPPEARANCE (2022)
REAPPEARANCE - REAPPEARANCE

Reappearance, what’s in a name..? Van de helaas veel te vroeg overleden Pim Koopman, medeoprichter van Kayak, is postuum een ep met zes tracks verschenen. Het betreft composities van Koopman en van Cindy Oudshoorn die om de een of andere reden niet op een album van Kayak terecht zijn gekomen. De initiatiefnemers zijn Marrigje, levenspartner van Pim, zijn zoon Jasper en Cindy Oudshoorn met medewerking van ex-Kayak leden gitarist-zanger Rob Vunderink, gitarist Rob Winter, bassist Jan van Olffen, zangeres Monique van der Ster en zanger Edward Reekers. Daarnaast droegen ook Sjoerd Rutten (drums) en Hubert Heeringa (blaasinstrumenten) een steentje bij. Pim Koopman is als drummer, toetsenist, gitarist en vocalist te horen. De kwaliteit van deze tracks is verbluffend goed en toont onomstotelijk de klasse van Koopman, zowel als componist en als instrumentalist. Oudshoorn zingt de longen uit haar lijf en laat horen waarom zij zo’n twaalf jaar de frontvrouw van Kayak is geweest. De mooie, symfonische popmuziek laat de verschillende facetten van Koopman als componist horen: melodieuze uptempo popmuziek in Twenty Four Hours en Natural Mask, het meer ingetogen wonderschone Bye You en het wat steviger Dump Me met vinnig gitaarspel van Vunderink. Tot slot Sweet Little Baby, naar mijn smaak een echte Kayak-track en het nummer The New Me dat iets meer richting soulmuziek gaat. Deze track zou wat mij betreft ook niet misstaan hebben op een Kayak-album. Goedemorgen! Als dit ‘leftovers’ zijn, dan is een diepe buiging voor Koopman op zijn plaats, ook al is die buiging postuum! Reappearance bevat een prachtig eerbetoon aan een man die veel heeft betekend voor de Nederlandse popmuziek en als persoon ook voor veel muzikanten.