RAUMWERK

ART OF INFINITY (2012)
ART OF INFINITY

De samenwerking tussen de Duitse beoefenaars van elektronische muziek (EM) Thorsten Sudler-Mainz en Thorsten Rentsch leidt tot zeer aardige opnamen. Die conclusie lijkt meer dan gerechtvaardigd na beluistering van dit ruim 55 minuten durende album. Met een prachtige productie en veel aandacht voor detail hebben de heren elf nummers opgenomen. Natuurlijk zijn de invloeden van de pioniers en hun volgelingen herkenbaar. Zo zijn er tracks die ritmischer zijn en met enige vocale toevoegingen in de stijl van Double Fantasy (Dancing Fantasy). Er staan echter ook heel aansprekende, dromerige stukken op in de stijl van Tangerine Dream (TD) eind jaren zeventig, zoals mijn favoriete track Das Tor, die overigens ook sterk herinnert aan het symfonische, instrumentale werk van Eloy. Glasufo is een heerlijk stukje new age met subtiele pianoklanken en Thomas Kagermann op viool, terwijl daarna de muziek in de jaren tachtig stijl van TD verder gaat met Klaus Major Heuser op gitaar. Deze lange track bevat echter ook een knap stukje new age met op jazz georiënteerd pianospel. Het kosmische, dromerige stukje heet toepasselijk Traumraum, dat gevolgd wordt door een meer oosters getint werkje. Elektrischer Mann lijkt opgedragen aan Kraftwerk al zijn ook hierin invloeden van TD hoorbaar. Vinnig gitaarwerk van Franz Holtmannn in een nummer dat op een ‘echte’ symfoplaat had kunnen staan; denk daarbij aan Pink Floyd ten tijde van Wish You Were Here. In diezelfde bijna kosmische stijl, maar dan met Till Kersting op gitaar, eindigt het tweede deel van de laatste track Sternenhalle.

Raumwerk is een prima cd van dit ervaren duo dat mijns inziens tot de betere EM-albums van 2012 behoort.