PROLOGUE TO THE SYMPHONIC LEGENDS (1996), heruitgave

ROTH, ULI JON with SKY OF AVALON (2009)
ULI JON ROTH/SKY OF AVALON - PROLOGUE TO THE SYMPHONIC LEGENDS

Prologue To The Symphonic Legends is een uit 1996 stammend project van Uli Jon Roth (ex-Scorpions) onder de naam Sky Of Avalon. Het is een klassiek, symfonisch getint abum dat slechts ruim een half uur duurt. De opening met zang van Tommy Heart en met orkest is melodieus en had wat mij betreft tot Les Misérables of een andere musical kunnen behoren. Thunder Bay is filmmuziek met wederom klassieke melodieën met een operastem en voor je het weet zit je alweer in het derde nummer dat in dezelfde stijl verder gaat, maar nu wel met hoge en snerpende gitaarsolo’s van Roth. Starships Of Dawn bevat dreigende filmmuziek voorzien van wat koorzang. In Winds Of War is opnieuw Hearts vrij hoge stem te horen en muziek die soms wel erg aan Separate Ways van Journey doet denken. Sky Valley bevat dromerige klassieke muziek van het orkest met piano dat wordt gevolgd door The Wings Of Avalon, opnieuw een musicalstuk, maar nu met Duitstalige zang van Michael Flexig. Roth’s zwiepende gitaarklanken komen nog een keer terug, ook in het met Flexigs hoge kopstem verrijkte symfonische Starlight dat dit zeer lieve album afsluit. Een bijzonder album omdat ik deze muziek nog niet kende en knap van Uli Jon Roth die het meeste werk deed op dit album en ook de meeste instrumenten zelf bespeelde. Het bonusje in de vorm van een ruim drie minuten durende video van Roth - die goed naar Ritche Blackmore (ex-Deep Purple, ex-Rainbow) en Mick Box (Uriah Heep) heeft gekeken - met een strijkje bestaande uit lieftallige dames, is voor mij onvoldoende om dit album de hemel in te prijzen. De cd is geremasterd, prettig geprijsd en voorzien van een mooi boekje.