PLAYS THE MUSIC OF RUSH

ROYAL PHILHARMONIC ORCHESTRA (2012)
THE ROYAL PHILHARMONIC ORCHESTRA

Wie nu nog durft te beweren dat Rush niet symfonisch is, moet dit album maar eens beluisteren. Met een smaakvolle cover met artwork dat grenst aan plagiaat uit het werk van Roger Dean, speelt het ervaren orkest negen smaakvolle en bombastische arrangementen van het fameuze Canadese trio Geddy Lee, Alex Lifeson en Neil Peart. Het orkest wordt gedirigeerd door niemand minder dan Richard Harvey, een van de grondleggers van Gryphon, de band die een comeback zou maken. Dat is helaas tot op heden niet het geval, een enkel concert in 2009 uitgezonderd. De arrangementen zijn van de hand van Richard Cottle en James Graydon. Naast het orkest speelt er ook een band mee met als gasten onder anderen Clem Clempson (Colosseum, Humble Pie), Steve Rothery (Marillion) en Adrian Smith (Iron Maiden). De dreigende ouverture 2112 wordt gevolgd door The Spirit Of Radio, waarbij de zanglijn door de hobo wordt gespeeld. De band zorgt voor een meer populaire inslag. Tom Sawyer krijgt een melancholieke, klassieke bewerking en Subdivisions wordt getransformeerd tot een musical door toevoeging van een koor, een ijle vrouwenstem en een tenor die de teksten vertolken. Erg lieflijk is de symfonisch orkestrale versie van Closer To The Heart. Op Red Barchetta laat Smith begeleid door de band horen dat hij de gitaar meer dan uitstekend kan hanteren, terwijl daarvoor en daarna de muziek vrijwel uitsluitend door het orkest wordt gespeeld, al ijlt Smith nog wat na met slepend gitaarspel. In het middengedeelte doet ook het koor nog een duit in het zakje. Bij de klassieke vertolking van Limelight helpen onder meer harp, akoestische gitaar en piano een handje. Band en orkest spannen eendrachtig samen om de oeroude track Working Man in klassieke stijl te vereeuwigen, terwijl Rothery zijn interpretatie op Geddy Lees zang loslaat. In het uptempo middenstuk overheerst Rothery’s gitaar die tot het eind van dit nummer de aandacht blijft opeisen. Fly By Night is het laatste stuk uitgevoerd door orkest en band. De strijkers spelen de melodielijnen. Plays The Music Of Rush is een interessante benadering van de muziek van dit oorspronkelijke hardrocktrio dat inmiddels de nodige wereldroem heeft vergaard.