Oscillation Over-Thruster is de opvolger van het debuut Higher Power van het Canadese synthesizertrio Voltage Control dat bestaat uit Nebulous, Dornian en Magee. De muziek wordt meest gespeeld op analoge synths en sequencers met digitale samplers en is voorzien van een pittige dosis ritme met behulp van digitale percussie, zodat veel nummers met hun pulserende basdrum goed dansbaar zijn. Tal van effecten en soms vervormde stemgeluiden larderen de vaak zeer toegankelijke, maar ook vrij eenvoudige - meestal drie akkoorden - thema’s die binnen elk van de vijftien tracks worden uitgewerkt. De muziek doet me denken aan een instrumentale variant van Visage uit de jaren tachtig, maar vrijwel zeker is Mark Shreeve - tijdens de periode Assassin en Crash Head - de belangrijkste inspiratiebron geweest. Xenoscape is een mooie, zweverige track zonder die ietwat monotone ritmebox. Het nummer is voorzien van weldadige analoge synthtapijtjes. Hoewel het album met zijn respectabele lengte voldoende inhoud heeft, doen mijns inziens de vervormde stemmen wat afbreuk aan de op zich warme klanken en sommige thema’s, zoals Eighty-X, worden te lang uitgesponnen. Dornians Concrete Kingdom vertoont wat meer variatie in geluiden en behoort tot de meeste originele tracks. Oscillation Over-Thruster is een alleraardigst en melodieus album dat echter het niveau van Mark Shreeve niet haalt en dat waarschijnlijk mikt op het wat jongere publiek.
ENGLISH:
Oscillation Over - Thruster is the successor to the debut album Higher Power by the Canadian synthesizer trio Voltage Control, consisting of Nebulous, Dornian and Magee. The music is played mostly on analogue synths, sequencers and digital samplers providing a lively amount of rhythm with a little help provided by digital percussion. So many of the tracks with their throbbing bass-drum sound are ideally suited for dance venues. Lots of frequently distorted voices interweave with the very accessible, but also pretty simple - mostly three-chord themes - featured in each of the fifteen tracks. It reminded me of eighties-style synth music, sounding like an instrumental Visage off-shoot, but I’m almost certain that Mark Shreeve, during the Assassin and Crash Head period, has been the most important inspiration. Xenoscape is a beautiful, dreamy track without the somewhat monotonous rhythm boxes, featuring some lush analogue synth pads. Although the album with its respectable length has sufficient content, I think that the distorted voices distract the listener from the basically warm sounds, and some themes like Eighty-X are rather drawn-out. Dornian's Concrete Kingdom contains more variation in sound and remains one of the most original tracks. Although not quite up there with the likes of Shreeve, it is a nice, melodious album, which should do well with a somewhat younger audience.