ORION (1972), heruitgave

PANTHÉON (2017)
PANTHÉON - ORION

We schrijven beginjaren zeventig. Er wordt naar hartenlust geëxperimenteerd en naast pop, jazz, blues en rock-‘n-roll ontstaat een stroming die progressieve of symfonische rockmuziek wordt gedoopt. De eerste lp’s van Ekseption, Solution, Supersister, Focus, Earth & Fire en Kayak worden uitgebracht en in diezelfde periode schreef Ruud Wouterson alle nummers die op Orion van de band Panthéon prijken. Van kopiëren kon dus eigenlijk geen sprake zijn, maar Britse bands als Soft Machine en The Nice zullen zeker ook voor toetsenist Wouterson een voorbeeld geweest zijn. De oorspronkelijke vijf tracks van de lp zijn nu aangevuld met de singleversie van Anaïs en de single I Want To Know gekoppeld aan Masturbation, dat door het label werd gekuist en gepubliceerd als Master Basion. De zang is beperkt tot wat woordloze koraalachtige fragmenten en een enkel coupletje. Deze jonge twintigers uit Arnhem wisten helaas niet door te breken al hadden ze daar wel het talent voor. Doordat de toetsen van Wouterson enerzijds en de fluit en de saxofoon van Hans Boer anderzijds de hoofdrollen voor zich opeisen, zijn er muzikaal duidelijke overeenkomsten met Solution, Ekseption en Focus. Een nummer als Anaïs doet wel heel erg aan Focus denken door de bijdrage van Albert Veldkamp die hierop zijn elektrische gitaar bespeelt. Drummer Rob Verhoeven acteert ook op een niveau dat menige band zich had gewenst in die tijd. Naast het ruim tien minuten klokkende Apocalyps is het meest indrukwekkende nummer de epic Orion die elementen van genoemde bands bevat. Doordat alle tracks geremasterd zijn, is geluidstechnisch nauwelijks te horen dat we hier met een eendagsvlieg uit 1972 te maken hebben. Orion is een album dat zich kwalitatief zonder enige moeite kan meten met de eerste albums van Solution. Focus had met Jan Akkerman en Thijs van Leer natuurlijk uitzonderlijk sterke muzikanten in de gelederen. Ekseption werd geleid door de aan het conservatorium afgestudeerde Rick van der Linden waardoor de muziek duidelijk geïnspireerd was op werken van klassieke componisten. De cd-versie van Orion werd in 2001 uitgebracht. Het album maakt in mijn beleving een wezenlijk onderdeel uit van de vroege symfonische rock in Nederland.