De Fransman Olyam begon zijn carrière als percussionist, studeerde daarna klassieke gitaar en hij speelde vervolgens een tijd lang bluesrock. Sinds hij de synthesizers ontdekte, richten zijn composities zich steeds meer op het relaxation-ambient-chill out-genre. Met de hulp van bassist Jean Buchet en trompettist Cyril Billiard schreef en speelde Olyam (gitaren-toetsen) negen nummers plus een bonustrack - een groovy dancenummertje - die samen goed zijn voor ruim zeventig minuten muziek. Je hoort invloeden van Pink Floyd in Parvati 2004, softjazz in Strolling en het wat latin-achtige Cirque Volant - een prima sfeervolle en swingende track - en rustige dancemuziek in Here & Elsewhere, Taxi NYC en Manhattan With You. Je hoort zelfs slow reggae in Jahkool en chill out in het titelstuk. Alle nummers hebben een duidelijke structuur, een prettig in het gehoor liggende niet al te moeilijke melodie en ze kabbelen heerlijk weg. De hier en daar opduikende stemmetjes hadden van mij echter achterwege mogen blijven evenals de trompet, omdat dit niet direct mijn favoriete instrument is. De productie is goed en kristalhelder en over het vakmanschap van de man en zijn gastmuzikanten bestaat geen enkele twijfel. Het feit dat alle nummers toevoegingen hebben die eindigen op -mix duidt er op, dat Olyam op een bepaald publiek mikt, waarschijnlijk niet op de doorsnee luisteraar van elektronische muziek in zoverre die al bestaat. Als ik een vergelijking met andere musici zou moeten maken dan denk ik enigszins aan Megabyte.
ENGLISH:
The Frenchman Olyam started his career as a percussionist. After studying classical guitar and playing bluesrock for a long time, he discovered the synthesizers and his compositions went more and more into the direction of the relaxation-ambient-chillout-genre. With the assistance of bass player Jean Buchet and trumpeter Cyrill Billiard, Olyam wrote and played on guitars and keyboards nine pieces plus a bonus track - a groovy dance number - together good for more than seventy minutes of music. You'll hear some influences from Pink Floyd in Parvati 2004, soft-jazz in Strolling and the somewhat Latin-like Cirque Volant, a first class attractive and swinging track. Furthermore quiet dance music in Here & Elsewhere, Taxi NYC or Manhattan With You can be noticed. There's even a slow reggae in Jahkool and a real chill-out in the title track. All tracks have a clear structure, don’t have too difficult melodies, which appeal to the ear, and ripple away deliciously. For me, the voices emerging here and there, could have been left out, just as the trumpet, because that instrument isn’t quite my cup of tea. The production is okay and crystal clear, and there’s no doubt about the skills of the man and his guest musicians. The fact that all tracks have extensions ending in ‘mix’ indicates that Olyam aims at a special audience, probably not the average listener of electronic music. If you would ask me to make a comparison, I’d think a bit of Megabyte.