OMNIA SUNT COMMUNIA

GRUPPO AUTONOMO SUONATORI (2021)
GRUPPO AUTONOMO SUONATORI (G.A.S.) - OMNIA SUNT COMMUNIA

De jaren zeventig zijn nog steeds voor velen het ultieme decennium van progressieve rock en talloze muzikanten hebben hun inspiratie geput uit hetgeen toen werd bedacht. G.A.S. Gruppo Autonomo Suonatori bestaat al bijna 25 jaar en is ontsproten uit het brein van Le Orme-fan Claudio Barone (bas, zang). Naast psychedelische invloeden en elementen uit de middeleeuwse volksmuziek zijn er op Omnia Sunt Communia soms ook wel jazzinvloeden te bespeuren in de vijftig minuten durende muziek die voornamelijk geïnspireerd is op de grootheden uit de jarenzeventigprog. Het eerste nummer zou niet misstaan hebben op Raindances van Camel, zij het zonder dat oosters aandoende zeurderige begin. De zang in het Italiaans bestaat grotendeels uit zangerig voorgedragen teksten die met een wat krakende stem de luisteraar bereiken. Als je al moet wennen aan het Italiaans, dan komt daar nog bij dat de zang amper als zodanig gekwalificeerd kan worden. Toch past het in veel gevallen wel bij deze ‘vintage’  aandoende muziek. Na het wat Camelesque begin gaat de sfeer nadrukkelijk richting middeleeuwen met akoestische gitaar en fluiten. In het tweede deel van Preludio 2 zijn na een akoestisch begin zweverige toetsen en rustig drumspel als begeleiding te horen. Het nummer eindigt als een krakende lp. De daaropvolgende track is een soort kruising tussen Canterbury en Happy The Man terwijl in Beatrice naast Ozric Tentacles-achtige synthesizers wat oosterse invloeden doorklinken met een hoofdrol voor de mandoline van Barone. Het middelste, rustige stuk muziek had zo maar op een Ayreon-album kunnen staan. Via een wat meer jazzy gedeelte keert de muziek terug naar de middeleeuwse folk om vervolgens als onvervalste symfo te eindigen. Il Richiamo Della Sirena is een kruising tussen Camel en Hatfield & The North. Het nummer bevat diverse tempowisselingen en de saxofoon is nadrukkelijk aanwezig. Het titelstuk is tamelijk jazzy en de zang doet me aan Paolo Conte denken. Omnia Sunt Communia is een album met een uitdagende diversiteit aan invloeden en stijlen en daardoor best een leuk avontuur om eens te beluisteren.