OMEGA ALIVE

EPICA (2021)
EPICA - OMEGA  ALIVE

Epica is zonder twijfel de vaandeldrager in Nederland als het gaat om symfonische metal. De band luidt het twintigjarig bestaan in met een bijzondere liveshow die is vastgelegd op cd, dvd en blu-ray. De wereld in de greep van de pandemie heeft ook vooral sporen nagelaten in de cultuursector. Muzikanten die in hun levensonderhoud moeten voorzien door op te treden, zagen hun broodwinning plotsklaps wegvallen. Veel artiesten in de muziekbranche hebben die lacune opgevuld door met nieuw werk te komen. Epica is een stap verder gegaan, want men had immers al een nieuw album uitgebracht in 2021 dat ze nimmer live hebben kunnen presenteren. Omega Alive is een indrukwekkende liveshow zonder publiek, maar op een immens podium in België met vuur- en rookspuwende cobra’s aan weerszijden, met tijdens de nummers talloze vuurtongen en vonkenregens en een decor dat uniek is in de popgeschiedenis. De setlist, bestaande uit vijftien nummers als geheel, is voor liefhebbers van symfonische progressieve rock aan de harde kant. Naast diverse verkleedpartijen van met name frontvrouw Simone Simons, werden alle tracks op het podium gelardeerd met optredens van acrobaten, magische vuurartiesten, balletdansers, vlaggen-zwaaiers, straatdansers en bij een enkel nummer ook een kinderkoor. Een wervelend spektakelstuk met ook nog animaties tussen de nummers en een meisje dat haar weg zoekt in het labyrint. Gemaskerde mannen, een nummer dat in heuse regen wordt uitgevoerd en een zangeres die gecontroleerd van het podium dondert: allemaal schitterend in beeld gebracht en uitstekend gemonteerd. En natuurlijk een solide spelende band die op deze verbluffend en gedurfde wijze tracht het contact met de fans vast te houden. Simone Simons is niet meer het verlegen schoolmeisje uit de beginperiode, maar het stralende middelpunt als formidabele frontvrouw die diverse stijlen van zingen moeiteloos combineert. De interacties op het podium zijn niet gedoseerd maar toetsenist Coen Janssen steelt de show en niet alleen met zijn rollende keyboard op een zuil à la Jordan Rudess (Dream Theater). Hij stept met dit keyboard over het podium, maar ‘duelleert’ ook met leadgitarist Isaac Delahaye met zijn halfronde Revo ‘wireless curveboard’. Uiteraard wordt een behoorlijk deel van het laatste album uitgevoerd naast nummers van eerdere albums, waarbij speciale aandacht gevraagd wordt voor Cry For The Moon, de track waarmee het voor Epica in 2002 begon. Epica heeft met Omega Alive een baanbrekend stukje werk verricht en compenseert met deze dvd het ontbreken van liveshows op een wel zeer originele wijze. De twintigjarige jubileumshow staat gepland op 3 september 2022 in 013. Kwaliteit verzekerd!