Ook Canada beschikt over uitstekende muzikanten en ook daar is progressieve metal een geliefde muziekstijl. Dat bewijst Borealis uit Orangeville (Ontario) met The Offering, het vijfde studioalbum in het al meer dan tienjarig bestaan. De twaalf nieuwe composities klokken samen een dik uur hoogstaande ‘zware jongens muziek’ in de stijl van bands als Evergrey, Kamelot en Nocturnal Rites. De wat zware, rauwe soms zelfs iets schreeuwerige stem van gitarist Matt Marinelli is een duidelijk referentiepunt. Zijn zangpartijen doen mij geregeld aan de zang van Russell Allen denken. Naast genoemde bands zal Symphony X ongetwijfeld een inspiratiebron zijn geweest voor dit vijftal. De massieve orkestraties van toetsenist Sean Werlick geven deze powermetal onmiskenbaar een symfonische inslag mee. Zijn solo’s munten juist uit doordat ze melodieus zijn en niet door de in dit genre bijna obligate snelheid. Ook kan Borealis een prachtige ballad componeren wat men bewijst met The Devil’s Hand. Een sterk instrumentaal stukje is The Path en de finale, The Ghosts Of Innocence, is met bijna negen minuten de langste track die mede door de zang van gastzangeres Sarah Dee tot de wat minder heftige en meer progressieve tracks behoort. The Offering bevat geen wereldschokkende vernieuwingen, maar het is wel een zeer solide album waarmee de band haar internationale ambities naar behoren gestalte kan geven.