NUMERUS FIXUS

WOUDEN, RENÉ VAN DER (2014)
RENÉ VAN DER WOUDEN - NUMERUS FIXUS

René van der Wouden is een elektronische muziekbeoefenaar uit eigen land. Ofschoon hij al diverse albums heeft uitgebracht, werd er alleen in iO Pages nr. 63 aandacht aan hem besteed vanwege het E-Live Festival. Van der Wouden gebruikt software, maar ook een aantal echte keyboards en werkstations waaronder de MiniMoog Voyager, de Roland M-VS1 en de Yamaha SY77. De nummers zijn meestal opgebouwd uit één bepaalde sequence waarover dan klanktapijten, effecten en melodieën worden gelegd. Zo komt het tweede nummer NF, part 2 dicht in de buurt van Tangerine Dream ten tijde van het album Logos (1983), terwijl het tweede deel wat weg heeft van bijvoorbeeld Robert Schroeder. Sequencers te over, maar niet echt veel percussie en al vrijwel helemaal geen gecomputeriseerd slagwerk. Vogelgetjilp verrijkt NF, part 3, waarbij René weer een andere atmosfeer crëeert, namelijk die van reflectie en melancholie, terwijl in het laatste deel de zwaardere sequencers uit de kast worden gehaald. Een vrolijker deuntje met een simpele sequence en licht slagwerk doet aan Nova of Peru denken. NF, part 5 heeft een langzame 'discodreun' en is duidelijk geïnspireerd op de synthipop van de jaren tachtig, een beetje richting Space of ons eigen Future World Orchestra. In NF, part 6 is het begin toch ook enigszins een ode aan Klaus Schulze, waarna warempel bijna echt doch redelijk simpel slagwerk het stuk overneemt, ondersteund door een zware bas-sequence en wat percussie. Prachtige akkoorden zorgen voor een dromerige sfeer. In NF, part 7 komen al die invloeden van de meesters uit de jaren zeventig en tachtig samen in een space-achtig nummer. De muziek van Van der Wouden is goed te vergelijken met die van de Italiaan MAC gezien het feit dat zij beiden waarschijnlijk dezelfde inspiratiebronnen benutten. Numerus Fixus sluit in synthipopstijl af met NF part 8 . Denk bij deze track een beetje aan Giorgio Moroder en Visage met aan het eind aardige percussie zoals gebruikelijk bij onder anderen P'Cock.

Numerus Fixus is geen baanbrekend werk, maar mag zeker gehoord worden door iedereen die melodieuze elektronische muziek een warm hart toedraagt. Zie voor meer informatie www.renevanderwouden.net