NORTHWARD

NORTHWARD (2018)
NORTHWARD - NORTHWARD

Als ‘onze eigen’ Floor Jansen, zangeres en frontvrouw van Nightwish en ex-zangeres van After Forever en ReVamp, met Northstar een samenwerking aangaat met Jørn Viggo Lofstad, gitarist van Pagan’s Mind, dan behoren veel progmetalliefhebbers nieuwsgierig te worden naar het resultaat van die combinatie. Dat geldt in elk geval voor uw recensent. Het blijkt dat lang geleden de twee samen het podium deelden op de ‘all-star jam’ van Progpower. Toen sprong kennelijk al een muzikaal vonkje over. Veel van het werk op het gelijknamige debuutalbum werd al jaren geleden geschreven, maar de laatste hand werd recentelijk gelegd. Daar was de tijd nu waarschijnlijk rijp voor, omdat Nightwish even een adempauze heeft ingelast en ook Pagan’s Mind heeft al enkele jaren niets meer van zich laten horen. Enkele bandleden van Pagan’s Mind vervullen gastrollen op drums en piano en de geroutineerde handen van bassist Morty Black (TNT) completeren de instrumentatie. Voor het overige hadden Floor Jansen en Hofstad alleen nog wat hulp van drummer Django Nilsen en van Irene Jansen, Floors zus. De elf tracks zijn gevarieerd. Stijltechnisch wordt de hoofdmoot gevormd door onvervalste hardrock, maar voor wat betreft de kwaliteit en het raffinement van de composities, zou die omschrijving het tweetal tekort doen. Namen als Alter Bridge, Heart en Nickelback komen bovendrijven tijdens de beluistering van Northward met de geëmotioneerde, gepassioneerde en o zo herkenbare stem van Floor Jansen. De talrijke rustige stukjes zijn bovengemiddeld goed en vormen een erg fraai contrast met de even talrijke, wat steviger maar wel melodieuze stukken. Het akoestische Bridle Passion doet aan Dreamboat Annie van Heart denken en verder zijn er nog diverse passages die meer tot het singer-songwritergenre behoren. Verschillende tempi, ook binnen hetzelfde nummer, doen wat progressief aan. De vele meezingrefreintjes, de volle gitaarmuren en het ontbreken van orkestraties zijn weer kenmerken van hardrock en AOR. De cover vind ik persoonlijk het minste van dit album, maar de muziek zal menig fan van genoemde bands en uiteraard de vele fans van female fronted metal zeker aanspreken.