A NIGHT AT THE THEATRE, live

DREAMWALKERS INC. (2020)
DREAMWALKERS INC. - A NIGHT AT THE THEATRE

Als baas van een eigen platenmaatschappij neemt bandleider Tom de Wit de kans waar om na slechts één studioalbum als Dreamwalkers Inc. een liveregistratie uit te brengen. Wel had hij eerder al een aantal albums als TDW opgenomen. De opnamen voor A Night At The Theatre werden gemaakt op 31 augustus 2019 in het Parkvillatheater in Alphen a/d Rijn. De zevenkoppige band speelt progmetal en de tien tracks, vooral afkomstig van het laatste album van TDW en het in iO Pages 155 besproken album Dreamwalkers Inc., klokken samen een kleine vijf kwartier. Een wat ongewone opening met een zangduet tussen De Wit en zangeres Radina Dincheva, wordt gevolgd door een stuk dat van Nightwish had kunnen zijn. De zang van De Wit zorgt echter voor een wat andere sfeer; de samenzang is uitstekend verzorgd en de instrumentalisten zijn erg goed op dreef. Zeker in de wat steviger tracks lijkt de muziek richting een melodieuze Iron Maiden te gaan, dan weer neigt de muziek naar Ayreon, compleet met wat folkinvloeden. Het middelste deel, bestaande uit de nummers Dirge, Lovesong en Your Room, zijn een stuk rustiger al zijn de drums in die laatste behoorlijk vullend. Aphrodisia heeft aan het eind een heel lieflijke passage, maar daarvóór is de muziek echter best heavy en erg onrustig. De epic The More We Remember bevat ook mooie passages die echter worden afgewisseld met uptempo en jachtige stukken met minder toegankelijke melodielijnen, waarin De Wit naar mijn smaak te schreeuwerig zingt. New Strength is ook een nummer dat echt thuis hoort in de progmetal. Het nummer ligt bepaald niet gemakkelijk in het gehoor en is lastig te spelen. Datzelfde geldt voor het sluitstuk Anthem dat soms even naar Rush neigt. Kwalitatief krijgt dit liveoptreden een dikke voldoende, maar de muziek moet je wel aanspreken en dat is bij mij nauwelijks het geval, terwijl ik ook de zang van De Wit niet indrukwekkend vind. A Night At The Theatre zal zijn weg naar de echte progmetalliefhebbers moeten vinden, want voor de gemiddelde symfo- of progliefhebber lijkt me deze cd een brug te ver.