MYTHOLOGY, compilatie

BRAINBOX (2013)
BRAINBOX

Van veel nieuwe albums word ik tegenwoordig niet echt enthousiast, maar van dit soort heruitgaven met interessant onuitgebracht materiaal word ik wél erg vrolijk! Brainbox kende diverse bezettingen, maar net als bij Focus was die met Jan Akkerman voor mij de beste. Zijn karakteristieke, onnavolgbare en snelle gitaarspel en de volstrekt unieke stem van Kaz Lux definieerde het aparte geluid van Brainbox. Het is weliswaar geen prog, maar wel grensverleggend mede dankzij het fenomenale drumwerk van Pierre van der Linden. Prachtig opgepoetst komen geweldige nummers voorbij als Down Man, Dark Rose − met Tom Barlage (Solution) op fluit − en prima covers van Summertime, Scarborough Fair en Reason To Believe, naast bluesy songs als Woman’s Gone met Rob Hoeke, Sinner’s Prayer en Baby, What You Want Me To Do. Het klapstuk vormt de albumversie van Sea Of Delight (1970), die bijna zeventien minuten klokt en de talenten van Lux, Akkerman, bassist André Reynen en zeker die van Pierre van der Linden optimaal etaleert. Een beetje à la Eight Miles High in de uitvoering van Golden Earring uit 1969. Het laatste deel van de eerste cd is gewijd aan de bezetting met Rudy de Queljoe met onder meer Between Alpha And Omega en Doomsday Train, waarmee de koerswijziging richting pop al enigszins is ingezet. De tweede schijf kent enkele van dezelfde nummers in stereo-uitvoeringen, singles en diverse interessante demo’s waaronder Dorothy, I’m Suffering van Kaz Lux’ vorige band Impulse. Op de derde cd veel gitaarwerk van Akkerman met een demo van Sea Of Delight van ruim 28 minuten, en het mooie rustige The Change. De Queljoe laat in het tweede deel horen dat ook hij een bijzonder goede gitarist is − vooral op de demo’s van Virgin.

Brainbox was een unieke band met een geheel eigen mix van rock, pop en blues. Mythology is een puike compilatie prachtig uitgevoerd met een mooi boekje dat fraaie foto’s en een historisch overzicht bevat.