MUTED NEON

SHATTERED SKIES (2018)
SHATTERED SKIES - MUTED NEON

Shattered Skies is een kwartet uit het Verenigd Koninkrijk dat met Muted Neon zijn tweede album uitbrengt. Ross McMahon (drums, synthesizers) en Ian Rockett (gitaar, toetsen) begonnen als duo in 2011. Zanger Gerry Brown voegde zich in 2017 bij het duo en de laatste aanwinst is bassist Chris Borland. Gevieren produceren deze mannen knappe, maar veelal erg drukke muziek die soms wat weg heeft van TCP, soms van Devin Townsend en zeker ook van bands als Enchant. De elf tracks zijn goed voor een uur muziek, maar je moet wel op het puntje van je stoel gaan zitten om te volgen wat er allemaal gebeurt. Grunts, enorm vullend slagwerk, een bas die niet alleen begeleidt maar ook melodielijnen speelt, flitsende gitaarriffs en dito solo’s en meest ondersteunende toetsen. Zodra de keyboards een wat prominentere rol krijgen toebedeeld, gaat de muziek veel meer in de richting van prog en zijn ook invloeden van synthpop uit de jaren tachtig waarneembaar. De stem, de zangstijl en het bereik van Brown zijn enigszins vergelijkbaar met die van Tommy Karevik, de zanger van Kamelot en Seventh Wonder. Ondanks de klasse van zowel de zanger als de instrumentalisten en de talrijke tempowisselingen, bevatten veel passages een hoog ‘headbanggehalte’, dat onvoldoende wordt gecompenseerd door de spaarzame rustige stukjes en de aardige synthriedels. De enige zeer positieve uitzondering is het zwoele, symfonische en instrumentale Blinded, dat op mij echter over komt als een vreemde eend in de bijt. Het indrukwekkende vakmanschap staat bij de vier heren buiten kijf, dus als je van drukke progmetal houdt, is Shattered Skies een naam om in de gaten te houden.