MISSING PIECE OF MY LIFE

ASTURIAS (2015)
ASTURIAS - MISSING PIECE OF MY LIFE

Multi-instrumentalist Yoh Ohyama is voor het grootste deel verantwoordelijk voor dit vrijwel volledige instrumentale album. Weliswaar heeft hij wat hulp ingeroepen van leden van zijn beide bands Acoustic Asturias en Electric Asturias, maar feitelijk is Missing Piece Of My Life een soloalbum. Ohyama speelt bas, akoestische en elektrische gitaren, toetsen, mandoline, glockenspiel, harp en percussie en mag dus met recht een multi-instrumentalist genoemd worden. Er zijn geen stijlveranderingen vergeleken met de laatste albums van Electric Asturias, wel zijn de composities wat eenvoudiger. Invloeden uit de klassieke muziek, de melodieuze jazz(rock) en de volksmuziek worden samengesmeed tot een smeuïg geheel dat prettig weg luistert. Mike Oldfield is terug te horen in de nummers Journey en Alone en een track als Lost had ook uitstekend op een album van Electric Asturias gepast, omdat hier eigenlijk die band te horen is. Rebirth is een sterke, uptempo track die ook zomaar van een Kansas-album afkomstig had kunnen zijn. Veel tracks zijn eenvoudig en voorzichtig opgebouwd met een beperkte instrumentatie, vervolgens worden ze langzaam uitgewerkt, waarbij Ohyama diverse instrumenten toevoegt. Onvermijdelijk is dat één componist − vaak onbewust − teruggrijpt naar eerdere melodielijnen of akkoordenschema’s, zodat een zekere mate van ‘déjà entendu’ onvermijdelijk is. Wandering is daarvan een voorbeeld. Met een overtuigende track als Missing Piece scoort dit Asturias-album toch goed. Het is kwalitatief uitstekend, maar compositorisch iets minder subliem dan de laatste Electric Asturias-albums.