MASTERPLAN (+ EP ENLIGHTEN ME)

MASTERPLAN (2003)
MASTERPLAN - MASTERPLAN

De cd Masterplan is het debuut van een samenwerkingsverband van zanger Jorn Lande (solo, Ark, Beyond Twilight, Milennium), gitarist Roland Grapow en drummer Uli Kusch, die beiden voorheen in Helloween speelden. Dat zijn een drietal redelijk grote namen met waarschijnlijk ook dito aspiraties. De band wordt gecompleteerd door bassist Jan S. Eckert en toetsenman Axel Mackenrott. Gezien de tournee met Hammerfall in 2003 is hier duidelijk sprake van het hardere 'Aardschok-genre'. Van de mij bekende projecten komt de muziek het dichtst in de buurt van Milennium, maar dan met nóg meer ouderwetse metal. De elf songs, met een gemiddelde lengte van vijf minuten, hebben allemaal een kop en een staart en bevatten vaak schitterende meezingpassages. Het is overigens de eerste promo die ik recenseer, waarbij de tracks in elkaar overlopen om de verkoop ervan te ontmoedigen. De ritmesectie is weliswaar oerdegelijk, maar niet virtuoos. De toetsen zijn vrijwel uitsluitend ondersteunend, maar ondanks de bescheiden rol toch smaakvol. De subtiele, orkestrale intermezzi klinken op verschillende tracks gewoon lekker. Grapow is een oude rot in het vak, maar geen supersnelle Yngwie Malmsteen-kloon. Zijn solo's zijn wat mij betreft niet echt imposant. Maar dan de zang! Jorn Lande wordt niet voor niets overal geroemd vanwege zijn krachtige 'Ronnie James Dio meets David Coverdale' stemgeluid en dat laat hij ook nadrukkelijk horen. Er staat op dit gelijknamige album van Masterplan geen enkele ballad, maar wel een aantal rustige passages in de diverse tracks, die naast de tempowisselingen voor de nodige variatie zorgen. Enlighten Me lijkt een goede keus om als single uit te brengen, maar de hoogtepunten zijn voor mij toch het stuwende Kind Hearted Light, met een knipoog naar Black Sabbath, het krachtige Crystal Night, het bombastische Into The Light en de orkestrale klanken op Slowburn. Masterplan is een zeer degelijk, melodieus metalalbum met een topzanger. Een absolute aanrader voor liefhebbers van het genre.

De ep Enlighten Me, die al eerder werd uitgebracht, bevat twee versies van de titeltrack, de album track Kind Hearted ​Light en als bonustracks de doorsneesong Through Thick And Thin en Black Dog, een cover van Led Zeppelin.