MADE IN HONG KONG (AND IN VARIOUS OTHER PLACES)

NIGHTWISH (2009)
NIGHTWISH - MADE IN HONG KONG (AND IN VARIOUS OTHER PLACES)

Het Finse gezelschap Nightwishnu met de Zweedse Anette Olzon als frontvrouw, is inmiddels uitgegroeid tot een wereldact. Het eerste concert in Nederland werd zeer goed bezocht, maar het publiek zag een zangeres die nog een griep aan het verwerken was. De opnamen die we op Made In Hongkong (And Various Other Places) krijgen voorgeschoteld, laten een wat helderder en hoger zingende Olzon horen, terwijl de livetracks alle afkomstig zijn van het studioalbum Dark Passion Play (2007). Als aanvulling vinden we nog het van een single afkomstige Escapist, een wat popachtig nummer in de stijl van Amaranth. Verder hoor je While Your Lips Are Still Red, een nummer dat ook als video-extraatje op de single Bye Bye Beautiful verscheen en tot slot een demoversie van Cadence Of Her Last Breath. Als het om zangstemmen gaat, geldt zeker het credo ‘smaken verschillen’, maar ondanks het feit dat Olzon op deze schijf een stuk beter zingt dan vorig jaar in Nederland, blijf ik haar stem tamelijk beperkt vinden. Ze spreekt me heel wat minder aan dan haar voorganger Tarja Turunen. Ook de interactie met het publiek is wat beperkt en veel verder dan opzwepende kreten als ‘hey, hey, hey’ komt Olzon niet. Als gevolg van de zeer uitgebreide orkestraties en de koorzang is vrij veel muziek van digitale media afkomstig in plaats dat het live wordt gebracht, maar dat is bij Nightwish oud nieuws. Wel beperkt dit uiteraard de mogelijkheid om te improviseren. Marco Tapani Hietala zingt een prima uitvoering van The Islander en op het instrumentale stuk Last Of The Wilds is Troy Donockley (Iona) gastmuzikant. Op de bijgevoegde dvd staat een documentaire over deze wereldtournee en drie promotionele video’s van Islander, Amaranth en Bye Bye Beautiful

Made In Hongkong (And Various Other Places) is een alleszins aardig tussendoortje en natuurlijk een aanrader voor de fans. Ik ben benieuwd naar het volgende studiowerk, want dat zal bepalen of ik het vernieuwde Nightwish weer kan omhelzen of dat dat voor altijd ‘nightwishful thinking’ zal blijken te zijn.