LOST AND FOUND (2003), heruitgave

BYRON BAND (2012)
BYRON BAND - LOST AND FOUND

Bijna twintig jaar na het overlijden van David Byron in 1985 zijn er originele banden van demo’s, oefensessies en een liveregistratie opgedoken uit de archieven van gitarist Robin George (ex-Byron Band) en na een periode van beschikbaarheid via zijn website, ligt nu de dubbel-cd Lost And Found nu in de winkel. De legendarische zanger van Uriah Heep die uiteindelijk door zijn alcoholverslaving vroegtijdig aan een hartaanval bezweek, zingt op deze manier nog één keer voor ons. Op dit album staan nummers die ook op de ondergewaardeerde plaat On The Rocks (1981) verschenen, maar ook nooit eerder uitgebracht werk dat op het tweede album had moeten verschijnen, enkele covers en wat livenummers van Uriah Heep van een concert in Liverpool 1980. De eerste cd bevat demo’s met een verrassend goede geluidskwaliteit, die echter minder wordt in het tweede deel, de ‘writing sessions’, die voornamelijk akoestisch zijn. Ook op de tweede cd is de geluidskwaliteit van de oefensessies wat minder. De unieke liveopnamen, waaronder de Heep-klassiekers July Morning en Sweet Lorraine zijn van redelijke ‘bootlegkwaliteit’. In Sweet Lorraine hoor je Mel Collins op saxofoon alsmede in het nummer Liverpool Blues. Sommige tracks staan in verschillende uitvoeringen op deze merkwaardige verzameling, maar dat zal Byron-fans worst wezen. De (blues)rocknummers halen mijns inziens compositorisch nergens het niveau van Uriah Heep, maar toch is dit een collector's item dat in elke David Byron- of Uriah Heep- verzameling thuis hoort. Beide cd’s zijn capacitief vrijwel geheel benut! Het sluitstuk van de tweede cd is Angelsong, deels een akoestisch nummer gezongen door Robin George. Het is een eerbetoon aan alle te vroeg verloren dierbaren, onder wie David Byron.