LIVING THE DREAM

URIAH HEEP (2018)
URIAH HEEP - LIVING THE DREAM

Wie had gedacht dat de wat zwaarder geworden Bernie Shaw zijn stem zou kwijtraken en dat ook gitarist Mick Box wel een keer uitgeblust zou zijn, heeft het knap mis. Living The Dream bevat namelijk tien heerlijke songs, die uit mijn boxen knallen in de van Uriah Heep zo bekende stijl. Box’ gitaar zingt en jankt, het orgel van Phil Lanzon ronkt en gromt en de relatief jonge ritmesectie bestaande uit Russell Gilbrook (drums) en Dave Rimmer (bas), zorgen ervoor dat de oudgedienden wakker blijven. Het resultaat is een prima, consistent album waarvan je vrolijk wordt. Wat geweldig dat oude rockers nog zoveel nieuwe bands naar huis spelen, want menige jonge band kan hier nog wat van leren! Het nieuwe album van Uriah Heep biedt gedurende 53 minuten puike composities, pakkende refreintjes en de karakteristieke meerstemmige samenzang die de oortjes strelen. Als je het album Totally Driven met heropgenomen tracks niet meetelt, is Living The Dream het 25ste album. Er zijn maar weinig bands die dat aantal hebben gehaald in hun bestaan! Het meest indrukwekkende nummer is Rocks In The Road met een Deep Purple-achtige riff, een subtiel tussenstuk en een orgelsolo om van te smullen. Ook de semi-akoestische ballad Waters Flowin’ is een lekker nummer, heel geschikt voor een akoestisch intermezzo tijdens een liveshow en een mooie gelegenheid om de meerstemmige zang te etaleren. Binnenkort viert de band zijn vijftigjarig bestaan en men doet dat in stijl met dit album. Living The Dream straalt uit wat medeoprichter Mick Box altijd ventileert. Hij heeft geen minuut spijt van alles wat hij met Uriah Heep heeft doorgemaakt en hij is trots op het feit dat de band zo ver gekomen is. Ik kan er alleen maar aan toevoegen: terecht!