LIVE SECONDS OUT & MORE

HACKETT, STEVE (2022)
HACKETT, STEVE - LIVE SECONDS OUT & MORE

Steve Hackett is ongetwijfeld veruit het meest productieve ex-lid van Genesis. De gitarist heeft inmiddels zo’n dertig studioalbums en zeker twintig live-albums uitgebracht. De dubbelaar Genesis Revisited Live Seconds Out & More, waarvan ik alleen het audio-gedeelte bespreek, bevat een integrale uitvoering van Seconds Out, het dubbele live-album van Genesis zoals het in 1976 en 1977 werd gespeeld. Het is aangevuld met solomateriaal vanuit een ver verleden tot en met een nummer van zijn laatste studioplaat Surrender Of Silence. Hackett schijnt een onuitputtelijke energie te hebben en weet met zijn aan Genesis gerelateerde albums de erfenis van deze proglegende levend te houden. Op zich is dat al een buitengewone verdienste en alleen daarom al zal geen enkele release van Hackett echt teleurstellen. Bijzonder is wel, dat ook Genesis rond dezelfde periode op tournee was met een setlist waarin vijf titels overeen kwamen. De geluidskwaliteit op een niet al te kostbare pc-installatie vind ik nog steeds erg lastig te beoordelen, maar het geluid van Roger Kings digitale synths en piano komt mij zowel live op het podium als op deze liveregistratie toch vrij iel over. Ook de bas van Jonas Reingold is niet erg prominent aanwezig in het geluidsbeeld vergeleken met die van voorganger Nick Beggs. De stem van Nad Sylvan, die doorgaans met zijn zang erg dicht bij de originele opnamen komt, laat het vooral in deel twee van de show soms wat afweten, waardoor mij het gevoel bekruipt dat The Musical Box een betere weergave van het origineel placht neer te zetten. Maar de diverse solotracks van Hackett maken echter veel goed en de uitvoering van Shadow Of The Hierophant met zang van Amanda Lehmann, speciale gast tijdens deze show, bezorgde me kippenvel. Zo is het totaalpakket toch weer de moeite waard al zou het predicaat ‘uitmuntend’ wat overdreven zijn. Laten we echter blij zijn dat het gitaarspel van Hackett nog altijd niet heeft ingeboet ten opzichte van zo’n 45 jaar geleden!