LIVE AT METALWORKS

MARTONE, DAVID & GLEN DROVER (2013)
DAVID MARTONE & GLEN DROVER

Twee gitaarhelden in één show opgenomen in september 2011, terwijl het speciale pakket ook nog een dvd bevat met beeldmateriaal. David Martone en zijn begeleiders bassist David Spidel en drummer Gary Grace spelen vooral technische hoogstandjes in de genres blues, rock, metal en zelfs bossanova. Inhoudelijk en compositorisch is dat wat geboden wordt op Live At Metalworks niet bijster interessant. Ook de rap-achtige, vocale toevoeging op The Devil Went Down To Georgia kan bij mij geen potten breken. De Joe Satriani-cover Crush Of Love, uitgevoerd met Glen Drover, is een waterig aftreksel van het origineel. Geheel anders is het gesteld met het optreden van voormalig Megadeth-gitarist Glen Drover, die naast bassist Paul Yee en drummer Chris Sutherland ook Saga-toetsenman Jim Gilmour in zijn begeleidingsband heeft. Dat scheelt een slok op een borrel en bovendien speelt Drover, veel meer dan zijn confrère, ook heel melodieus. Zijn werkjes staan ook compositorisch op een wat hoger plan, getuige het gedurfde maar uitstekende stukje uit Frank Zappa’s Filthy Habits. Drover schuwt het niet om zijn muziek richting jazzrock te duwen. Natuurlijk speelt Gilmour naast Drover de nodige solo’s, maar zelfs in de begeleiding gaat de pure snelheid nogal eens ten koste van de zuiverheid. De toegift Symphony Of Destruction (Megadeth) bevat virtuoos spel van Gilmour, Martone en Drover, maar die laatste kan hier als zanger niet overtuigen. Deze download doet hopelijk geen recht aan de kwaliteit van de opnames, want zeker de set van Martone, klinkt erg blikkerig en vrijwel alle nummers worden tamelijk abrupt afgebroken.