LIVE & IMMORTAL

VANDEN PLAS (2022)
VANDEN PLAS - LIVE & IMMORTAL

Vanden Plas, de Duitse grootmacht op het gebied van progmetal heeft het 30-jarig bestaan reeds mogen vieren, maar de band speelt nog altijd in dezelfde bezetting. Dat is op zich al een fenomenale prestatie. Als je als band ook nog in staat bent om na zo’n lange periode live op zo’n hoog niveau te presteren, dan behoor je wat mij betreft tot de superklasse. Het vijftal Andy Kuntz (zang), Stephan Lill (gitaar), Andreas Lill (drums), Torsten Reichert (bas) en Günter Werno (toetsen) acteert op Live & Immortal – een dubbelalbum plus dvd - met verbluffend vakmanschap in de eredivisie van het progmetalgenre. De speelduur van de muziek en de dvd bedraagt bijna een uur en drie kwartier. De stem van Kuntz heeft werkelijk niets aan kwaliteit ingeboet en de uitputtende snelheid en vingervlugheid waarmee de vier instrumentalisten de muziek ten gehore brengen is werkelijk indrukwekkend. Zowel Werno als Stephan Lill soleert er lustig op los en het oerdegelijke fundament dat door Andreas Lill en Reichert wordt gelegd is verbluffend solide. Natuurlijk gebruikt de band ook wel wat moderne hulpmiddeltjes, maar dan nog blijft de individuele klasse ontegenzeggelijk aanwezig. De show geeft een aardig overzicht van het imposante oeuvre van Vanden Plas, dat nu elf studioalbums telt als je Accult tenminste meerekent. De tijd van improvisaties, superlange solo’s en dergelijke ligt ver achter ons, want tegenwoordig wordt de hoogste lof toegezwaaid aan artiesten die hun studiowerk het beste benaderen. De – althans gedeeltelijke – tranentrekker How Many Tears wordt door het publiek lustig en overtuigend meegeklapt en gezongen. Zo zitten er in deze doorgaans stevige kost toch ook de nodige rustpuntjes en mooie symfonische passages. Deze late vijftigers zijn nog lang niet klaar met Vanden Plas. Misschien ook deels doordat de leden ook buiten de band actief zijn op muzikaal gebied, zoals in musicals. De variatie houdt er kennelijk een gezonde spanning in maar deze Vanden Plas liveshow straalt zowel enthousiasme als vakmanschap uit.