LIVE GOTHIC

THERION (2008)
THERION - LIVE GOTHIC

Christofer Johnsson, de grillige mastermind van de Zweedse band Therion, sluit met deze dubbel-cd plus dvd opnieuw een hoofdstuk af. Vrijwel bij elke tournee is er sprake van een andere zanger; de geschiedenis van de band staat sowieso bol van de bezettingswisselingen. Recentelijk besloot Johnsson om weer een frisse start te maken: de broers Kristian Niemann (gitaar) en Johan Niemann (bas) werden ontslagen en ook drummer Petter Karrlsson moest het veld ruimen. Dit livedocument, opgenomen in Warschau op 14 februari 2008, is opnieuw een uniek stukje van het Therion-verhaal met een prachtige stageset en heuse kandelaars met echte kaarsen op het toneel. De zangeressen Lori Lewis en Katarina Lilja en de zangers Snowy Shaw en Mats Levén tonen hun imposante capaciteiten tijdens de close harmony samenzang en afgezien van de orkestraties zijn ook de instrumentalisten in grootse vorm. Ook het gebruik van het podium en het theatrale optreden van het gezelschap mag er zijn. Vooral Snowy Shaw steelt visueel de show, terwijl zangeres Lori Lewis (Aesma Daeva) de sterren van hemel zingt. De bescheiden rol van Johnsson op het podium staat in schril contrast met wat hij achter de schermen bedenkt, regelt en doet. Van het album Gothic Kabbalah (2007) zijn slechts vijf tracks terug te vinden op Live Gothic dat een bloemlezing bevat van deels uptempo stukken, waarbij het Poolse publiek enthousiast host en meebrult. Maar er zijn ook zeer ingetogen stukken als Perennial Sophia, terwijl oude bekenden als Deggial en To Mega Therion in een nieuw jasje zijn gestoken; de uitsmijter heet Thor The Powerhead. De beelden zijn evenwichtig met mooie close-ups en ruim voldoende variatie; ook de geluidskwaliteit is ruimschoots voldoende. Live Gothic is een aanstekelijke show geregisseerd door het genie Christofer Johnsson. Wordt vervolgd! In een gesprek dat ik met Johnsson had, beloofde hij mij dat het volgende studioalbum verrassend progressief zou worden; afwachten dus!