LIVE IN CHINA

GURU GURU (2020)
GURU GURU - LIVE IN CHINA

Dit jaar wordt drummer Mani Neumeier van Guru Guru tachtig jaar. Hij is de enige constante factor in de band en – evenals blueslegende John Mayall − een van de oudste nog spelende rock- muzikanten. Live In China bevat bijna vijf kwartier authentieke ‘krautrock’ met hoofdrollen voor de twee gitaristen en voor Neumeier, die naast zijn drukke bezigheden tijdens de reguliere nummers ook nog eens een pittige drumsolo speelt van bijna negen minuten! De zang wordt verdeeld onder de vier bandleden en is matig, zoals we min of meer gewend zijn bij dit soort bands. Guru Guru speelt een doorsnee van zijn omvangrijke oeuvre, waardoor er ook stukken te horen zijn die vandaag de dag wel erg gedateerd klinken, maar waar de nostalgie dus wel van afdruipt. Ik zou deze muziek absoluut geen progrock durven noemen, maar het was destijds wel baanbrekend. Rock, blues, jazz, pop zijn omschrijvingen die allemaal van toepassing zijn. De laatste van de twaalf tracks zou bijna een gitaarvariant van Kraftwerk kunnen zijn. Verder hoor je veel gitaarsolo’s, zowel op gewone als op slidegitaar, en af en toe een saxofoon. De melodielijnen zijn over het algemeen vrij simpel; het is alsof je naar muziek van een goede bootleg uit 1971 luistert. Je vraagt je onwillekeurig af of deze muziek anno 2020 nog wel publiek trekt. Kennelijk is dat wel het geval, want er was dit jaar een omvangrijke tournee gepland, maar die zal vanwege de coronacrisis voor een belangrijk deel worden uitgesteld naar volgend jaar. Live In China is een album voor de liefhebbers en is op cd en dvd verkrijgbaar.