LIQUID

BLIND EGO (2016)
BLIND EGO - LIQUID

Kalle Wallner, de gitarist van het Duitse RPWL, presenteert met Liquid zijn derde ‘soloalbum’ onder de naam Blind Ego. Hij kreeg daarbij opnieuw hulp van drummer Michael Schwager (ex-Dreamscape) en van de bassisten Heiko Jung, Sebastian Harnack (Sylvan) en vooral van Ralf Schwager (Subsignal). Op Liquid werkt Wallner niet langer met zanger Paul Wrightson (ex-Arena), zoals op voorgangers Mirror (2007) en Numb (2009), maar met een drietal vocalisten, te weten zanger en tevens landgenoot Arno Menses (Subsignal), de Zweed Erik Ez Blomkvist (ex-Dreamscape, ex-Loch Vostok) en als gastzanger de Amerikaan Aaron Brooks op de laatste track. De negen nummers hebben mede door de verschillende zangers een nogal gevarieerde klankkleur, maar ze zijn alle radiovriendelijk. Zo is de opening stevig met een heerlijk, pakkend refrein; de nummers waarop Menses zingt zijn een stuk rustiger. Never Escape The Storm heeft een prachtig akoestisch intro. Wallner scheurt, tokkelt, zwiept, soleert en speelt als een gitaarvirtuoos, maar wel een die maat weet te houden. Ook door de variatie in de toegepaste geluiden en technieken blijft dit album zeer boeiend. Je hoort tal van invloeden die het hele spectrum bestrijken tussen de wat psychedelische periode van Porcupine Tree tot bijna Metallica. De muziek is melodieus, soms ingetogen, dan weer krachtig, maar steeds zonder daarbij in pure metal te verzanden. De structuur van de songs en de diverse uitstapjes binnen een nummer dragen bij tot het luistergenot. De lekkere rechttoe-rechtaan rocker heet Here My Voice Out There, het sterke en tevens instrumentale Quiet Anger daarentegen hangt tegen progmetal en jazzrock aan. Heiko Jung demonstreert hier op indrukwekkende wijze zijn fabelachtige techniek op de bas. Speak The Truth had een ballad van een melodieuze hardrockband kunnen zijn en dat zijn vaak de sterkste nummers. De orkestraties, die duidelijk een symfonisch tintje aan dit album geven, zijn van de hand van Wallner. Yogi Lang, zijn bandmaat in RPWL, mixte het geheel. Heerlijk album!