LAND OF BROKEN HEARTS (1992), heruitgave

ROYAL HUNT (2021)
ROYAL HUNT - LAND OF BROKEN HEARTS

Het van origine Deense gezelschap Royal Hunt bracht het eerste album uit in 1992. De heruitgave Land Of Broken Hearts is bedoeld om het dertigjarig bestaan van de band te markeren. Heruitgaven zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de hedendaagse muziekindustrie. De wat opgepoetste versies worden over de consumenten uitgestrooid als confetti en de liefhebber wordt verleid met uitgebreide boekjes en bonustracks of met boxsets, zoals bij grootmachten als Jethro Tull, Marillion en andere acts van wereldfaam. Na een tip van een collega-symfomaan was mijn eerste aanschaf de dubbele live-cd van Royal Hunt uit 1996. Daarvan was ik behoorlijk onder de indruk en gaandeweg heb ik zo’n beetje alles van de band aangeschaft. Het laatste album vond ik echter nogal tegenvallen en de eerste albums heb ik nooit in mijn hart gesloten vanwege de voor mijn beleving matige zang. De versie die ik van Land Of Broken Hearts in mijn bezit heb was al een heruitgave met bonustracks, zij het niet dezelfde als op deze nieuwe heruitgave. De tracks Stranded en What Goes Around Comes Around voegen wel iets toe. Op een track als Easy Rider zijn de invloeden van het Canadese Saga overduidelijk aanwezig. Bombastische melodieuze rock was in de vroege jaren negentig niet bijster commercieel, maar Royal Hunt ontwikkelde desondanks een schare fans, die liet weten dat men het eerste album graag heruitgebracht zou zien en dat gebeurt dus nu, zowel op cd als op vinyl. Saillant detail van dit debuut is dat roerganger André Andersen niet alleen alle toetsen voor zijn rekening neemt, maar ook alle gitaarpartijen en die zijn om de donder niet mis! Luister maar eens naar het instrumentale Martial Arts en je weet genoeg.