KAYAKOUSTIC

KAYAK (2007)
KAYAK - KAYAKOUSTIC

Kayak is een van de oudste symfobands van Nederland en verrast met Kayakoustic vriend en vijand - zo ze die al hebben - met een bijzonder livealbum. Tijdens de theatertour eind 2006 werden opnamen gemaakt in Hoogezand, Sappemeer en Ermelo van dit vrijwel geheel akoestische concert. See See The Sun wordt a capella ingezet, gevolgd door What’s In A Name en Only You And I Know. De songs staan als een huis en het publiek reageert enthousiast. Vervolgens een stukje a capella in het folkachtige Anne, waarin Edward Reekers fluit speelt. Een kort stuk akoestische gitaar van Joost Vergoossen is de ouverture voor Hold Me Forever met zang van Cindy Oudshoorn. Dan volgt You’re So Bizarre en het door Pim Koopman geschreven Land On The WaterFirst Signs Of Spring begint met piano waarna Reekers met overtuiging zingt: een vertrouwd geluid is terug! De barbershopzang begeleidt Reekers, waarna de vleugel van Ton Scherpenzeel, Cindy en de andere instrumentalisten invallen. Ook Want You To Be Mine blijft recht overeind met zang van Rob Vunderink. Een uitgebreid gitaarintro gaat vooraf aan Ivory Dance, waarin Scherpenzeel bewijst dat hij ook zonder synthesizers uitstekend uit de voeten kan. Van de cd Nostradamus volgt een ingetogen versie van The Fate Of Man en de set wordt besloten met het complete See See The Sun, met Koopman op de vleugel en Scherpenzeel op de accordeon. Een extra verrassing is dat Kayak nog een aantal nummers semi-elektrisch speelt dat met deze bezetting werkelijk uitzonderlijk goed klinkt: Royal Bed Bouncer , wederom met Vunderink als zanger, When Hearts Grow Cold, Act of Despair en het prachtige Chance For A Lifetime.

Deze sobere schijf mag dan in schril contrast staan met het groots opgezette Nostradamus - The Fate Of Man en al blijft de stem van Max Werner stem voor de oudere fans misschien een gemis, gelukkig is Edward Reekers terug en feit blijft dat de gedurfde arrangementen tot een bijzonder smaakvol resultaat hebben geleid!