JANE'S RENAISSANCE

RELF, JANE (2008)
JANE RELF - JANE'S RENAISSANCE

Jane's Renaissance (The Complete Jane Relf Collection 1969-1995), zolas de complete titel luidt, is weliswaar een verzamelalbum uit de oude doos, maar dat is nu eenmaal waar de wortels van de progressieve rockmuziek liggen. Veel lezers zullen zich herinneren dat Jane Relf, zus van wijlen Keith Relf (ex-Yardbirds), in de eerste incarnatie van Renaissance de zangeres was. Later kwam ze nogmaals in het nieuws als zangeres van Illusion, dat eigenlijk een vervolg was op het oude Renaissance. Minder bekend zijn echter haar activiteiten als zangeres voor reclamespots, zoals Gone Fishing dat onder anderen door Jeff Wayne geschreven is, en haar rol als zangeres voor Stairway, een band rond ex-Renaissance en ex-Illusion leden Jim McCarty en Louis CennamoNaast materiaal van de eerste twee albums van Renaissance en de twee reguliere Illusion- albums onder meer in de vorm van medleys, staat er ook materiaal op van het ‘demoalbum' Enchanted Caress van Illusion. Verder een aantal nog niet eerder op cd uitgebrachte nummers en een aantal van Stairway. Waar het materiaal van Renaisance folk, klassiek en rock combineert en Illusion wat meer neigt naar pop, valt Jane Relfs solomateriaal in de categorie melodieuze popmuziek. De stukken van Stairway op cd2 houden het midden tussen pop en new age. Een uitzondering is het rock georiënteerde Cruising Nowhere waarin de leadzang wordt gedeeld met Jim McCarty. Erg interessant is de demoversie van Carpet Of The Sun, waaruit blijkt hoezeer de ‘guide vocal’ van Jane door Annie Haslam is overgenomen. Verder staat er op cd2 nog een in 1977 opgenomen versie van het prachtige Face Of Yesterday en een aantal tracks van Illusion.

Zelfs voor liefhebbers die al het materiaal van Renaissance en Illusion bezitten is dit album een waardevolle toevoeging en voor hen die die albums niet bezitten is het bijna een verplichte aanschaf. Hoewel de geluidskwaliteit wat minder is, is dit toch een onmisbaar document van de vroege progressieve rock. Jane Relf was bovendien een van de eerste zangeressen van een (prog)rockband!