IN'TERVIEW (1976), deluxe edition cd & dvd

GENTLE GIANT (2012)
GENTLE GIANT - IN'TERVIEW

De erfenis van Gentle Giant (GG) spreekt nog altijd tot de verbeelding van veel progliefhebbers. De vaak onnavolgbare muzikale capriolen waren niet voor niets een voorbeeld voor Spock's Beard, Magic Pie, Advent, Hands en Syzygy, bands die nadrukkelijk door de broers Derek en Ray Shulman, Kerry Minnear, Gary Green en John Weathers zijn beïnvloed. Na een aarzelend begin met het compilatiealbum Edge Of Twilight (1999) zijn successievelijk alle albums nu minstens tweemaal opnieuw uitgebracht. Het is dus ten minste de derde keer dat deze heruitgaven op cd zijn uitgekomen. In tegenstelling tot de DRT-remasters die ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van GG werden uitgebracht, hebben deze versies geen bonustracks maar wel een extra dvd-audio met een quadrofonische mix die je op verschillende manieren kunt beluisteren. In'terview (1976) is een wat minder toegankelijk album met veel variatie. Er zitten wat reggae-invloeden in Give It Back, diverse stukjes bevatten complexe samenzang en tegenover de steviger fragmenten in Empty City staan weer verbluffend rustige passages met voornamelijk akoestische gitaren. Daarin is goed te horen uit welk vaatje Spock's Beard onder meer heeft getapt. In Timing zit vinnig gitaarwerk van Green, terwijl in het veel zoetere I Lost My Head de etherische zang van Minnear te horen is met een subtiele begeleiding en enkele wonderschone stukjes op toetsen. Ray Shulman had de supervisie over de dvd-audio.

Ook deze heruitgave van In'terview zal zijn weg naar de liefhebbers zeker vinden en voor diegenen die muziek graag in surround sound horen is deze uitgave zeer geschikt. In elk geval wordt zo de herinnering aan de legende GG levend gehouden en kunnen jeugdige ontdekkers optimaal genieten van deze progpioniers.