INNER DISLOCATION

NEW HORIZONS (2018)
NEW HORIZONS - INNER DISLOCATION

New Horizons, een jong Italiaans kwintet uit Toscane (Italië), zette in 2013 de eerste stappen naar een debuutalbum. Tussentijds kreeg de band meer gestalte door de komst van zanger Oscar Nini en voor Inner Dislocation nam men negen composities op die werden gemasterd door gitarist Mularoni (DGM). De krappe 52 minuten progmetal vormen een aangename verrassing van de bovenste plank, want de band combineert de Dream Theater-achtige kenmerken met klassieke invloeden en zelfs uitstapjes richting jazz. De vele tempowisselingen en breaks zorgen weliswaar voor wat onrust, maar dat houdt de luisteraars wel op het puntje van hun stoel. Het wat rustiger Born In The Future is zo’n nummer waarop toetsenist Luca Guidi laat horen waartoe hij in staat is. Hij maakt daarbij veelvuldig gebruik van het pianogeluid. Inhuman Wrath is voor zover het de openingsriff betreft een knipoog naar Black Sabbath, maar al snel gaat de muziek weer meer richting bands als Dream Theater, Cairo of Dominici. Nini heeft een zeer breed inzetbare stem en etaleert zijn mogelijkheden voluit op dit album, terwijl Guidi en gitarist Giacomo Froli heerlijke solo’s laten horen. Het intro van Borderline 1 had ook afkomstig kunnen zijn van een elektronisch muziekalbum en Jean-Michel Jarre zal daarvoor zeker model hebben gestaan. De band weet een prima balans te vinden tussen technisch snelle loopjes en rustiger, meer symfonische momenten. Als dit een voorbode is van een carrière die jaren gaat duren dan staat ons nog wat fraais te wachten. Inner Dislocation is kwalitatief een uitstekende, goed geproduceerde cd met ruim voldoende originaliteit om zich positief te onderscheiden in dit genre.