ILLUSION (1971), heruitgave

RENAISSANCE (2011)
RENAISSANCE

De bezetting van Renaissance met Annie Haslam en Michael Dunford is vandaag de dag nog steeds actief, maar uit de overblijfselen van The Yardbirds - ook nog steeds actief - ontstond de eerste bezetting met Keith Relf (gitaar, zang) en Jim McCarty (drums, zang). Samen met Keith's zus Jane Relf als zangeres, bassist Louis Cennamo en toetsenist John Hawken, die voorheen bij The Nashville Teens speelde en later bij Strawbs, legde deze band deels de basis voor de 'female fronted' progressieve rock. Klassieke invloeden werden subtiel verwerkt in een mix van folk, blues en pop, terwijl men op het tweede album Illusion de experimenten en de lang uitgesponnen stukken niet schuwde. Overigens staan de bonustracks op dit geremasterde album en die op het gelijknamige debuutalbum ook op het door mij in iO Pages nr. 37 besproken album Innocence. De geluidskwaliteit is keurig opgepoetst, want de oorspronkelijke opnamen waren verre van perfect. Op Illusion speelt Michael Dunford mee op het door hem gecomponeerde nummer Mr. Pine, een nummer met progressieve trekjes waarop voor het eerst een orgel te horen is. Love Goes On en Love Is All zijn fraaie popliedjes, terwijl Golden Thread meer folk-invloeden bevat. De klassieke meesters zijn te herkennen in het verder popachtigeFace Of Yesterday. De experimentele elementen zitten in Past Orbits Of Dust, een lange track van ruim veertien minuten met veel instrumentale passages en een hoofdrol voor Hawkens klavecimbel en vooral Cennamo's bas. De bonustracks zijn afkomstig van filmmuziek en zijn eigenlijk niet van Renaissance, maar van McCarty en Relf met bescheiden bijdragen van Jane. Fantastisch dat deze baanbrekende muziek in goede kwaliteit en met mooie boekjes weer beschikbaar is, want deze heruitgave is voor alle Renaissance-fans een must!